WAMANDAI 3 1939

WAMANDAI 3 1939

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: De Overtoom, Amsterdam

Bouwjaar: 1945

Lengte: 1640 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 430

Diepgang : 170 cm

Kruiphoogte : 220 cm

Officiële thuishaven : TIEL

Motor : Kromhout 3F240

Vermogen van de motor : 165 PK

Bouwjaar van de motor : 1952

ENI-nummer : 03800860

Mijn sleepboot is gebouwd in 1939 door N.A. Bernhard junior op de werf De Overtoom aan de Oostzanerdijk in Amsterdam-Noord. Waarschijnlijk voor de moffen verstopt getuige de naam Narrow Escape.
In 1945 afgebouwd en te water gelaten. Het schip had een Kromhout ruwolie motor van zo'n 100 pk en ging dienst doen bij de stadsreiniging met de naam SR12.
In 1952 in dienst gekomen bij de NDSM en omdat het takenpakket veranderde werd een nieuwe (huidige) motor (een Kromhout 3F240 met 165 epk) ingebouwd. Tevens kreeg het schip een nieuwe naam: Shipdock VI.
Het schip is eind 2018 in Leiden door mij gekocht en naar Gouda gevaren.

Begin 2019 heb ik haar omgedoopt naar Wamandai 3. De Wamandai A870 was een zeekustsleper van de Koninklijke Marine, die begin jaren ’80 hand- en spandiensten verrichtte tussen de drie benedenwindse eilanden Aruba, Bonaire en Curaçao. Op een van die tochten ben ik achter haar stuurwiel terecht gekomen. Het volgnummer 3 heb ik gegeven omdat het mijn derde schip is.
Het was de bedoeling om in de museumhaven van Gouda te gaan liggen, maar door onbekende redenen is dit niet doorgegaan. En toen is het "zwerven" begonnen. Roelofarendsveen, Amsterdam, Zwartsluis en Eiland van Maurik. Daar is het, vooral in de winter, verschrikkelijk stil. Vandaar dat ik me ingeschreven heb bij de schepencaroussel. Je ziet dan nog eens een andere haven.