Weltevreden 1920

Weltevreden 1920

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: Fikkers Foxhol

Bouwjaar: 1920

Lengte: 1900 cm

Diepgang : 90 cm

Breedte : 405 cm

Kruiphoogte : 280 cm

Officiële thuishaven : Dokkum

Motor : Mitsubishi

Bouwjaar van de motor : 2024

Vermogen van de motor : 90 PK

ENI-nummer : Brandmerk 29540 B 2007

   

Over de geschiedenis van de Weltevreden
Een Wad- en Sontvaarder is een type vrachtschip dat voornamelijk gebouwd werd door scheepswerven in de provincie Groningen in de jaren 20 en begin jaren 30. Deze schepen vormden een overgangsontwerp van de eerder gebruikte Groningse kustzeilschepen, zoals zeetjalken, schoeners en schoeneraks, naar het kustmotorschip dat in de jaren 30 opkwam.
De Weltevreden werd rond 1920 gebouwd door de firma Fikkers uit Foxhol. Het schip werd gebruikt voor het vervoer van staalplaten voor de scheepsbouw van Delfzijl naar Groningen. De oorspronkelijke naam is onbekend. Tot circa 1965 werd de Weltevreden gebruikt als vrachtschip. Daarna kwam het schip in particulier bezit en werd het omgebouwd tot recreatie- en woonschip. Bekend is dat het schip van circa 1994 tot 2006 permanent bewoond is geweest door een echtpaar. In 2006 volgde een wisseling van eigenaar en werd het schip opnieuw opgebouwd. De achterkajuit werd verwijderd en omgebouwd tot achterdek. Foto 4 toont de oorspronkelijke staat aan de binnenkant van het voorluik.
De eigenaren – een echtpaar uit Assen – woonden permanent op het schip en pendelden tussen Nederland en Zuidoost-Frankrijk. Om gezondheidsredenen hebben ze het schip in 2020 aan ons verkocht – Renate en Thomas Arnold uit Duitsland. We wonen het grootste deel van het jaar op de Weltevreden en willen het uiterlijk niet verder veranderen. We hebben de techniek van het schip gemoderniseerd door spudpads te installeren, wat aanzienlijk bijdraagt ​​aan het comfort en de veiligheid. Ook hebben we dubbele beglazing met kunststof kozijnen laten plaatsen in de stuurstand en de keuken, wat warmteverlies en vochtophoping in de winter aanzienlijk vermindert. We hebben de elektrische installatie gemoderniseerd en het fotovoltaïsche systeem uitgebreid. We hebben een Allpa 7,5 kW generator en een 28 kW energieopslag geïnstalleerd. Een waterfiltratiesysteem met UV-desinfectie en een Foulwatertanksystem zorgen ervoor dat het schip lange tijd zelfvoorzienend zal zijn. In het najaar van 2024 hebben we besloten om de DAF525DD motor uit circa 1970 te vervangen door een moderne Mitsubishi S&S 6-cilinder dieselmotor om milieuredenen. Dit creëerde tevens de mogelijkheid om het schip in de toekomst 1-2 uur hybride te laten varen met een elektromotor. We blijven de 7 kW oliekachel gebruiken om het schip te verwarmen en hebben daarnaast een 8 kW diesel heteluchtkachel en een infrarood wandkachel in het woongedeelte geïnstalleerd. Ook hebben we een 3 kW warmtepomp geïnstalleerd voor koeling en verwarming.
We varen met de Weltevreden voornamelijk in Friesland in de winter en in Nederland, Duitsland en België in de zomer. Op de foto's ziet u de haven van Schwerin (Duitsland), de winterligplaats in Dokkum met kerstverlichting, de installatie van de Spudpaale op de scheepswerf in Coevorden en een geschilderde afbeelding van de oorspronkelijke staat van de Weltevreden in het voorluik van het schip.