ZK38 1906

ZK38 1906

Scheepstype: kotter

Bouwwerf: Zoutkamp

Bouwjaar: 1906

Lengte: 1540 cm

Diepgang : 150 cm

Breedte : 390 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven :

Motor : Volvo Penta

Bouwjaar van de motor : 1972

Vermogen van de motor : 146 PK

ENI-nummer :

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Het schip is aan het begin van de vorige eeuw, in 1906, in het leven geroepen als beurtschip, met een oorspronkelijke lengte van circa 23 meter. Over de beginjaren van het schip is weinig bekend, wat verandert in 1959. In dat jaar koopt Gerard van Heide uit EIburg het schip van de familie Schurink uit Zwartsluis en krijgt het het nummer EB18. Op dat moment wordt het ook met 7 meter ingekort tot de huidige lengte van circa 16 meter. Tevens werd er een 30 pk Kromhout in geplaatst, die 5 jaar later weer werd vervangen voor een 86 pk Volva Penta. Door de afsluiting van de Zuiderzee en de inpoldering van EIburg verdween de visserij in de tweede helft van de 20ste eeuw grotendeels uit de stad, waarbij ook Van Heide in 1966 stopte met de visserij. Een jaar later werd het schip verkocht aan T. en D. Foppen uit Harderwijk, en kreeg het het nummer HK10. De nieuwe eigenaren verbouwde het schip: het werd uitgerust met een nieuwe stuurhut en een nieuwe Volvo Penta van 135 pk, die zich nog altijd in het schip bevindt. Een aantal jaar later, in 1974 werden de zonen D. en J.H. Foppen de nieuwe eigenaren van de HK10. Weer een kleine tien jaar later, in 1983, werd het schip gekocht door Henk Buitjes. Het nummer werd veranderd in ZK38, waarmee het in Zoutkamp wordt ingezet voor de palingvisserij op het Lauwersmeer. In 1995 verkoopt Buitjes het visserijbedrijf en het schip aan de familie Keuter uit Urk. 5 jaar later, in 2000, wordt het schip weer te koop gesteld in EIburg, waar het een jaar later verkocht werd aan een particulier uit Terschelling die het ombouwde tot recreatievaartuig. In 2020 werd het schip, dat in vrij slechte staat verkeerde, gekocht door de huidige eigenaren, familie Hondtong, die het schip weer in goede staat hebben gebracht.