Vleermoes 1905

Vleermoes 1905

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: Brandsma Franeker

Bouwjaar: 1905

Lengte: 2220 cm

Diepgang : 80 cm

Breedte : 450 cm

Kruiphoogte : 300 cm

Officiële thuishaven : Zutphen

Motor : Perkins

Bouwjaar van de motor : 1975

Vermogen van de motor : 88 PK

ENI-nummer : 02014772

   

1 / 1
· Vleermoes 1905

De Vleermoes werd 24 jaar geleden verwaarloosd aangetroffen. Op het vlak (de bodem) van het schip stond na de koop een meter water door lekkende klinknagels. Nu ligt na enige jaren werk het casco er weer herboren bij. De mast en giek zijn eigenhandig gemaakt, waarna het schip weer zeilend werd…
Vleermoes lijkt geen schipperswoning te hebben.
De woning bevond zich geheel beneden deks in het achterschip. Dat was eenvoudiger in bouw en er was een groter oppervlak beschikbaar voor een deklast (turf, hooi, vlas) of stukgoederen. Vandaar de benaming dektjalk. Er zijn nu weinig gerestaureerde dektjalken. Vroeger zag men ze bijna evenveel als de tjalken met roef.
Wij hebben er later een demontabele zomerroef op gemaakt. Dat werd vroeger ook vaak gedaan voor of extra leefruimte of extra deklast.
Om enig daglicht benedendeks in te laten, zitten er twee kleine ovale ramen aan de achterzijde van het schip. Aan elke kant van het roer één, vlak boven de waterlijn in geladen toestand. Onder het helmhout van het roer bevond zich nog een lichtkap. Rond 1950 is het helmhout van het roer vervangen door een zogenaamd Engels stuurwerk. Onder dit stuurwerk is nog de originele lichtkap te zien met gesmede en geklonken roosters ter bescherming van het glas. Dat was op dektjalken tot ongeveer 1900 tevens de ingang. Daarna werden dektjalken gebouwd met een ingang aan dek. Zoals nu op de Vleermoes: het gekromde kapje met schuifluik en deurtjes midden op het achterdek. In geval van een reis met hoge deklast was deze daar geheel onder verdwenen en dan werd de lichtkap als toegang gebruikt.
Scheepsarchitectuur: de Vleermoes heeft van opzij gezien een bijzonder elegante zeeg (kromming van het schip): de handtekening van de Friese scheepswerf Brandsma, waar ook menig skûtsje van stapel liep.
In 2008 is Engels stuurwerk weer vervangen door helmhout.
De Vleermoes (voorheen Rival) heeft zand en grind afgevoerd van De Bieland naar naar Regio Zwartsluis.

Coos Danielle Lieve Fien