Geertje 1930

Geertje 1930

Scheepstype: aak

Bouwwerf: Holtkamp Stadskanaal

Bouwjaar: 1930

Lengte: 2495 cm

Diepgang : 110 cm

Breedte : 516 cm

Kruiphoogte : 430 cm

Officiële thuishaven : Gouda

Motor : DAF DS 575 M

Bouwjaar van de motor : 1960

Vermogen van de motor : 86 PK

ENI-nummer : 03040557

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

De Geertje is een als zeilende staalijzeren steilsteven op de werf van Holtkamp te Stadskanaal gebouwd vrachtschip van 108 ton.

G. Klunder staat als 1ste eigenaar van de Geertje geregistreerd. Uit de eigendomsgegevens aangevuld uit ligger binnenmeetbrieven Groningen 1 blijkt: Geert Klunder (8/5/1899) trouwt op 7/4/1923 met Geertje van Dijken. Vermoed wordt dat de scheep(doop)naam uit de beide voornamen is ontstaan.

Na de bouw was de 'Geertje' voorzien van een complete tuigage en het schip had twee ijzeren zwaarden. In Groningen werden dergelijke schepen gebruikt om turf, aardappelen, bieten en graan mee te vervoeren. De schippers en hun gezinnen woonden, soms met meerdere kinderen, in de roef van nauwelijks acht vierkante meter en in het achteronder, waar twee kooien waren. Volgens de meetbrief werd het schip, voor de huidige eigenaar, 3 keer verkocht en ingeschreven bij het kadaster onder verschillende namen.

Ergens in de jaren 60 is deze steilsteven voorzien van de DAF DS 575 M.

De voormalige eigenaar, Andre van den Heuvel bijgenaamd 'Steen', kocht de Geertje in 1977 en gaf haar haar doopnaam 'Geertje' terug. 'Steen' heeft tot 1988 met de 'Geertje' vracht gevaren in Nederland, Belgie en Frankrijk. Toen 'Steen' ophield met vrachtvaren was er nog slechts 1 steilsteven in Nederland in gebruik als vrachtschip. Toen 'Steen' er 11 jaar eerder mee begon waren dat er nog zeker twintig. De Geertje heeft een originele Friese (houten) luikenkap en buikdenning. De roef en het vooronder zijn in nagenoeg originele staat. De stuurhut, die ruim na de bouw op de 'Geertje' was gezet, is weer weggehaald, zodat het achterdek ook weer in oude staat is.

Sinds januari 2020 ben ik eigenaar van de Geertje.