Jan Lieven II 1943

Jan Lieven II 1943

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: Scheepswerf J Noorlander

Bouwjaar: 1914

Lengte: 1480 cm

Diepgang : 160 cm

Breedte : 337 cm

Kruiphoogte : 310 cm

Officiële thuishaven :

Motor : Kromhout

Bouwjaar van de motor : 1956

Vermogen van de motor : 140 PK

ENI-nummer :

   

Bakdek sleepboot die in 1914 met een lengte van ca. 17 meter en als Postboot met een Stoommachine van stapel is gelopen om rond de Drechtsteden post en pakketten rond te varen. Rond 1930 is de boot ingekort en is de eerste dieselmotor geplaatst. De Bakdek is na de Tweede Wereldoorlog aangebracht en begon haar Sleepboot bestaan. Vanaf 1976 werd het schip recreatief gebruikt. De eigenaren hebben vele zaken geüpgraded en ervoor gezorgd dat het een comfortabele boot is met in het voorschip een zitgelegenheid, kombuis, badkamer met douche en toilet, en onder de stuurhut een 2-persoons hut. In het achteronder is tevens een 2-persoons hut aanwezig. De motor is een prachtige 8 cilinder TS117 Kromhout diesel die in een nette machinekamer.

JAN LIEVEN II
1914 van stapel bij de werf J. Noorlander in Krimpen aan de IJssel. 
Zij begint haar leven als een 17 meter
lange post-en pakketboot met de naam Lange Hendrik en vaart tussen de steden Dordrecht, Sliedrecht, Papendrecht en Zwijndrecht. Daar tuft zij de eerste 16 jaar van haar leven voort op een stoomaandrijving, in 1930 wordt de
boot uitgerust met een dieselmotor: een 2 cilinder Kromhout van 100 pk. Niet alleen krijgt hij een nieuwe motor, ook maken ze hem twee meter korter.
De tweede Wereldoorlog bleef zij uit handen van de Duitsers door hem afte laten zinken. Eenmaal weer bovenwater krijgt hij een nieuwe eigenaar, een nieuwe naam en een nieuwe functie. De heer Pieter Cobra uit
Zwijndrecht herbouwt de boot met een bakdek en brengt haar terug in de vaart als sleepboot met de exotisch klinkende naam Tocopito. 
Een samengevoegde naam. (Toos, Cobi, Piet
en Otto). Cobra doet de boot over aan
een caféhouder en latere reder, uit Rotterdam. Jan Roelofs de Jonge geeft de boot voor het eerst de naam Jan lieven II. Hij gebruikt de boot tot 1959.
De volgende eigenaar, de heer Hendrik Lokken uit Weerskarspel, herdoopt de boot tot de mbs Henca II. Hij is het die in 1964 de oude Kromhout vervangt door een krachtiger
exemplaar van hetzelfde merk, type 8TS117 met acht cilinders goed voor 140 pk en een twin disc keerkoppeling.
Nog tweemaal verruilt de boot van eigenaar en van naam. voordat Sam Lighthart in 1976 zich over de boot ont-
fermt en haar de naam Jan Lieven Il teruggeeft. En haar naar het model “de Zwarte Zee” laat ombouwen.
De huidige eigenaar Reinier Kurpershoek zal de boot volledig ‘off grid’ vaarbaar maken en het Land rond reizende verhalen makend avonturen beleven.