Augusta Maria 1910

Augusta Maria 1910

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: Zwolsman, Makkum

Bouwjaar: 1910

Lengte: 2300 cm

Diepgang : 95 cm

Breedte : 410 cm

Kruiphoogte : 330 cm

Officiële thuishaven : Gorinchem

Motor : John Deere

Bouwjaar van de motor : 2007

Vermogen van de motor : 127 PK

ENI-nummer : 02101996

   

Augusta Maria is in 1910 gebouwd bij Zwolsman in Makkum, in opdracht van P.J. Hofman, eigenaar van kalkzandsteenfabriek De Nieuwe Industrie in Woerden. Ze was toen uitgerust met een Bolnes gloeikop motor.
Dhr. Hofman had nog vier schepen, deze werden genoemd naar zijn vrouw en drie andere kinderen.
Ze is “gedoopt” als Augusta Elisa, genoemd naar zijn dochter Augusta Elisa Johanna Maria.
Het schip was uitgerust met een Bolnes gloeikop motor..
Na faillissement kwam het schip in 1923 in handen van J.A. Egas, hoepmaker te Hardinxveld-Giessendam.
Zij kreeg de naam Vier Gebroeders en vervoerde door Nederland, België en Frankrijk voornamelijk rijshout (tenen en twijgen van wilgenhout die voornamelijk werden geoogst in de grienden langs de rivieren en in de Biesbosch). Van dit rijshout werden grote matten geconstrueerd, zgn. zinkstukken. Deze dienden om de bodem onder water te beschermen tegen stromingen en erosie. Ook werden hiermee de oevers van rivieren en stromen ermee versterkt, alsmede werken langs de kust.
Het schip heeft in haar beroeps jaren veel van dit rijshout, voornamelijk afkomstig uit de Biesbosch, vervoerd voor o.a. de Afsluitdijk en de Oosterscheldekering.
In de jaren 50 is de motor vervangen door een Bolinder van 60 pk.
Augusta Maria had, in tegenstelling tot bijv. de Luxe Motor, het roefje voor het verblijf vóór ipv. achter. Dit roefje was eenvoudig ingericht en had een mooie ingang (wat op een van de oude foto’s goed te zien is).
Deze ingang is in de jaren 90 verdwenen. De toenmalige eigenaar heeft het schip toen aangepast als woning waarbij ook de kenmerkende ronde machinekamer roef en de kleine stuurhut zijn verwijderd, en vervolgens een grotere stuurhut is geplaatst, de den werd verhoogd en voorzien van ramen en de roef van de machinekamer achter de stuurhut kwam te staan.
Zij heeft, door deze wijzigingen, eigenlijk meer het uiterlijk gekregen van de Luxe Motor. Waar hier de achterroef in gebruik is als machinekamer is dat op de Luxe Motor dus niet het geval

In 1998 is zij verkocht aan een Zwitsers echtpaar, die er lange reizen mee door België, Frankrijk en Duitsland gemaakt hebben, onder de naam Saudade. In 2007 werden de reparatiekosten voor de Bolinder te hoog en werd deze vervangen door de John Deere.
De huidige eigenaar heeft het schip in 2015 gekocht van dit echtpaar. Hij hecht erg aan de originele naam van een schip en hij besloot daarom om deze in ere herstellen. Omdat hij tevens, om familiaire redenen hechtte aan de naam Maria is deze kleine aanpassing aan de originele naam gedaan.
Sindsdien heeft het schip mij al vele plezierige (mede door de zeer stille motor) vaaruren bezorgd en heeft zij mij vervoerd door vrijwel alle provincies. Daarnaast is het een zeer aangenaam schip om op te wonen (de vrijheid van een schip t.o.v. van een huis is ongekend). Ook staan er in de toekomst nog reizen naar België en Frankrijk op het verlanglijstje……