Limburgia 1942

Limburgia 1942

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: Boot, Leiden

Bouwjaar: 1942

Lengte: 2815 cm

Diepgang : 200 cm

Breedte : 598 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven : Maasbracht

Motor : Brons 8ED

Bouwjaar van de motor : 1947

Vermogen van de motor : 500 PK

ENI-nummer : TOEVOEGEN

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Deze sleepboot is in de oorlog door scheepswerf Boot in Leiden gebouwd. Het schip zou uitgerust worden met een 500 pk Deutz, maar het werd door de bezetter ter plaatse vernield. Toen zij het casco wilden laten springen, kwam de bezetter er net op tijd achter dat de Matthäus (nu Limburgia) in opdracht van de Duitse firma Schless gebouwd was. Toen moest er een stoommachine op kolen worden ingebouwd worden. Na de tewaterlating in 1942 is deze sleepboot naar Duisburg gevaren om sleepschepen de Rijn richting Mannheim vice versa te slepen.
In 1960 heeft de tweede eigenaar, de heer Wim Stelt het schip Limburgia genoemd. Hij kocht de Bronsmotor die twee jaar bij Vlissingen in een coaster op de bodem van de Westerschelde had gelegen. Na berging is de Brons bij de firma Olthof in Capelle aan den IJssel gereviseerd en in Breskens ingebouwd.
Tot 2020 heeft de Limburgia gedurende 43 jaar assistentie verleend bij de Scheepswerven Boele Bolnes en Ship Yard Damen in Vlaardingen voor het in- en uitdokken van grote zeeschepen, met als thuishaven Basel.
Op 15 augustus 2020 is de familie Fransbergen de nieuwe eigenaar geworden. De Limburgia in het bezit van een commercieel Rijn Certificaat tot eind 2030, wordt gebruikt voor voor sleep-, duw- en assistentiewerkzaamheden binnen de firma Fransbergen Trading en Shipping BV.