Weltevreden 1920

Weltevreden 1920

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: Fikkers Foxhol

Bouwjaar: 1920

Lengte: 1900 cm

Diepgang : 90 cm

Breedte : 405 cm

Kruiphoogte : 280 cm

Officiële thuishaven : Dokkum

Motor : Mitsubishi

Bouwjaar van de motor : 2024

Vermogen van de motor : 90 PK

ENI-nummer : Brandmerk 29540 B 2007

   

Weltevreden 1920

Een Wad- en Sontvaarder is een type vrachtschip dat voornamelijk gebouwd werd door scheepswerven in de provincie Groningen in de jaren 1920 en begin jaren ‘30. Deze schepen vormden een overgangsontwerp van de eerder gebruikte Groningse kustzeilschepen, zoals zeetjalken, schoeners en schoeneraken, naar het kustmotorschip dat in de jaren ‘30 opkwam.
De Weltevreden werd rond 1920 gebouwd door de firma Fikkers uit Foxhol. Het schip werd gebruikt voor het vervoer van staalplaten voor de scheepsbouw van Delfzijl naar Groningen. De oorspronkelijke naam is onbekend.

Tot circa 1965 werd de Weltevreden gebruikt als vrachtschip. Daarna kwam het schip in particulier bezit en werd het omgebouwd tot recreatie- en woonschip. Bekend is dat het schip van circa 1994 tot 2006 permanent bewoond is geweest door een echtpaar. In 2006 volgde een wisseling van eigenaar en werd het schip opnieuw opgebouwd. De achterkajuit werd verwijderd en omgebouwd tot achterdek. Foto 4 toont de oorspronkelijke staat, geschilderd op de binnenkant van het voorluik.

Deze eigenaren – een echtpaar uit Assen – woonden permanent op het schip en pendelden tussen Nederland en Zuidoost-Frankrijk.
Om gezondheidsredenen hebben ze het schip in 2020 aan ons verkocht: Renate en Thomas Arnold uit Duitsland. We wonen het grootste deel van het jaar op de Weltevreden en willen het uiterlijk niet verder veranderen.

Wel hebben we de techniek van het schip gemoderniseerd. Door spudpalen te installeren, hebben we het comfort en de veiligheid vergroot. Ook hebben we de elektrische installatie gemoderniseerd en het fotovoltaïsche systeem uitgebreid.
We hebben een 28 kW energieopslag geïnstalleerd en een 3 kW warmtepomp voor koeling en verwarming.

We varen met de Weltevreden voornamelijk in de winter in Friesland en in Nederland, Duitsland en België in de zomer. Op de foto's ziet u de haven van Schwerin (Duitsland), de winterligplaats in Dokkum met kerstverlichting, de installatie van de spudpalen, op de scheepswerf in Coevorden en een geschilderde afbeelding van de oorspronkelijke staat van de Weltevreden in het voorluik van het schip.