Helena 1909

Helena 1909

Scheepstype: aak

Bouwwerf: Hendriks te Dodewaard

Bouwjaar: 1909

Lengte: 2200 cm

Diepgang : 85 cm

Breedte : 400 cm

Kruiphoogte : 250 cm

Officiële thuishaven : Zutphen

Motor : Lister

Bouwjaar van de motor : 1942

Vermogen van de motor : 30 PK

ENI-nummer : 3150251

   

De Helena heeft verschillende namen gehad. Willemina, Cornelia, Gejo en tenslotte Helena. Zij werd gebouwd voor de vaart op den Haag en dit type aak wordt om die reden ook wel Hagenaar of Wagenbrugger genoemd. De Waagbrug was smal en vrij laag en er zat een lastige drempel. Een eindje verder maakte het kanaal een bocht, wat de lengte beperkte tot maximaal 22 meter. Voordat men den Haag binnenvoer werden de zwaarden en de aanvaringsklampen verwijderd. De zwaarden werden meestal achtergelaten op het talud van de dijk. De Helena heeft van alles gevaren: bakstenen uit de Betuwe, grind en zand uit de Ijssel, hout, bieten, mest, etcetera. Na de oorlog kwam er een motor in en werd het zeiltuig verwijderd. Ook mastkoker en mastdek werden verwijderd en nieuwe luiken aangebracht over dat deel van het schip. Zo werd het verlies aan laadruimte achterin gecompenseerd. Desondanks was zij met 75 ton laadvermogen ook voor die tijd klein. Toch heeft ze nog tot 1984 vracht gevaren. Na de oorlog werden schepen steeds groter en konden de kleinere schepen niet meer concurreren. Op het laatst lag ze het grootste deel van het jaar voor de wal en voer ze alleen nog vracht tijdens de bietencampagne in de Wieringermeer. Door haar geringe diepgang en breedte kon ze ver de polder invaren. Toen ze werd verkocht heeft de nieuwe eigenaar, van Zwieten, er nog jaren op gewoond. In 2000 werd begonnen met restauratie naar de oorspronkelijke staat. Ze was toen in niet al te beste staat. Het machinedek werd verwijderd, mastdek en mastkoker weer terug gebracht op de oorspronkelijke plek. De stalen motorzwaarden werden vervangen door houten zwaarden. De 3 cylinder Lister van 30 pk brengt haar overal waar wij willen zijn.