Neeltje Petronella 1896

Neeltje Petronella 1896

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: Alphen aan den Rijn

Bouwjaar: 1896

Lengte: 1500 cm

Diepgang : 70 cm

Breedte : 350 cm

Kruiphoogte : 270 cm

Officiële thuishaven : Zutphen

Motor : Mitsubishi S4S JB3300

Bouwjaar van de motor : 1999

Vermogen van de motor : 63 PK

ENI-nummer :

   

Dit schip is gebouwd in Alphen aan den Rijn en is van het type Hollandse Tjalk. Eerste eigenaar en de naam van het schip zijn niet bekend. Het geheim van het type de Hollandse tjalk zit onder water. De romp word richting het achter steven sneller smal en ronder dan een skûtsje. Zichtbaar is dat de Hollandse tjalk vaker een paviljoen heeft en een grotere holte dan vergelijkbare tjalken van deze grootte. Meer ruimte en betere vaareigenschappen.
Vanaf 1916 is het gebruikt als zandwinschip "Neeltje Petronella" op de Hollandse IJssel, waarbij het zand naar Rotterdam werd vervoerd. De "IJsselmannen" beugelden op handkracht het schip vol met zand op de rivier en zeilden dan naar Rotterdam en het lossen ging met een kruiwagen. Maarten van Meijeren was toen de eigenaar. Zwaar en hard werk wat veel kracht kost. Het paviljoen is zeer klein en het is waarschijnlijk dat de familie aan de wal woonde en vooral tijdens werk ver van huis of als de wind tegen zat er aan boord overnacht werd. De originele betimmering van het roef is nog aanwezig in dit schip.
Rond 1930 kreeg het een functie als opslag- en overslagschip in de buurt van Mijdrecht en van 1945 tot 1948 werd er onder de naam "Annie" oud ijzer mee vervoerd door schipper en sloper J. Koek tussen Amsterdam en IJmuiden.
Daarna kwam het bij de familie Eisenloeffel in gebruik als woonschip "Amstel" en lag het in en rond Amsterdam, omdat de eigenaar de eerste vliegtuig afhandelaar van Schiphol werd. Bij de verbouwing tot woonschip is er in de scheepswand in het ruim een groot gat gemaakt voor een raam en stond er een houten hut op. De mast en tuigage zijn toen verdwenen, er werd immers niet meer mee gevaren.
Na 1972 is de Tjalk als charterschip "Amstel" (een nieuwe naam) vanuit Muiden en Harlingen aan weer ander leven te begonnen. Frans Eisenloeffel heeft het schip voor de chartervaart weer onder zeil gebracht en voor het eerst voorzien van een motor.
Nu dient het schip al weer sinds 1975 als recreatievaartuig in het gezin van Klaas de Haan en heeft het zijn oude naam "Neeltje Petronella" teruggekregen. Moe geworden dat er elke keer geroepen werd: "...we komen zo voor een biertje langs!" In 1975 is het schip deelnemer geweest van "Sail"
In 1999 is er een nieuwe motor in gekomen en deze doet het nu nog prima.