Regge 1926

Regge 1926

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Wilmink, Groningen

Bouwjaar: 1926

Lengte: 3357 cm

Diepgang : 120 cm

Breedte : 506 cm

Kruiphoogte : 420 cm

Officiële thuishaven :

Motor : Stork Ricardo AR 213

Bouwjaar van de motor : 1958

Vermogen van de motor : 141 PK

ENI-nummer : 02301728

   

De Regge werd in 1926 als ‘Nieuwe Onderneming 1’ in Groningen gebouwd. De firma Vliek uit Nijkerk voer er graan mee van Noord-Holland naar Amersfoort en Nijkerk. Al in 1934 werden de eerste verbouwingen uitgevoerd: Ir. Jacob Adriaan Kalff, minister van Waterstaat, voorzag binnenvaartschippers van subsidie om de gangboorden op te hogen zodat meer lading meegenomen kon worden. Daardoor zijn zo'n 30cm onder het gangboord dichtgelaste spuigaten te zien op het niveau van het vroegere dek.

De oorspronkelijke motor was een Steywal gloeikopdiesel. In de jaren ‘60 is de huidige driecilinder Stork Ricardo geplaatst.

Sinds begin jaren ’80 deed het schip als ‘Jan Tempelaars’ dienst als moederschip voor scoutingverenigingen in Heerhugowaard en Coevorden.

In 2010 begonnen de vorige eigenaren met de ombouw tot woonschip. Ze plaatsen een houten stuurhut en bouwden het theehuis voor de stuurhut, die ze op authentieke wijze hebben geklonken. Ze vernieuwden het assenstuurwerk: het stuurwiel beweegt een tandwiel, waar een ketting (zoals een fietsketting maar dan groter) over loopt die via een tweede tandwiel een as in de vloer van de stuurhut aanstuurt. Daar zit richting de achterzijde van het schip een derde tandwiel aan, via een lange ketting verbonden met een vierde tandwiel aan een as in de vloer van de roef, middels een ketting boven het roer verbonden aan het roer. Zo wordt de beweging van het stuurwiel stapsgewijs overgedragen aan het 2 meter lagergelegen roer.

De huidige eigenaren maken de klus stukje bij beetje af en verbouwen het schip geheel zelf tot woning.