Future 1922
Scheepstype: kotter
Bouwwerf: Van Dam, Gouwesluis
Bouwjaar: 1922
Lengte: 2380 cm
Diepgang : 120 cm
Breedte : 430 cm
Kruiphoogte : 500 cm
Officiële thuishaven : Leer
Motor : Caterpillar
Bouwjaar van de motor :
Vermogen van de motor : 150 PK
ENI-nummer : 02325811
Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.
Over de begintijd van dit schip is weinig bekend. Aanvankelijk voer de Future als beurtschip op de IJssel en omstreken. Na enige tijd werd het schip omgebouwd tot mosselkotter. Het kreeg de daarvoor kenmerkende mast met korte gieken, waarmee de mosselkorven bediend werden. Volgens een deskundige van verzekeraar EOC was het vangstgebied het Duitse deel van Waddenzee.
De mast is in 2022 verwijderd om de passage van bruggen te vergemakkelijken. Vooral de Driebondsbrug in Groningen was anders een lastig obstakel geweest. De mast is wel bewaard gebleven en kan dus opnieuw geplaatst worden.
Na de periode als mosselkotter werd de Future, voorheen Futura III, sterk ingekort tot de huidige lengte van 23,80m. Dit is ook zichtbaar aan een verspringing in het berghout. Bovendien werd het vlak met een plaat van 10 mm gedubbeld, wat de stabiliteit ten goede is gekomen. In de kimmen bevinden zich nog enkele zwakke plekken, die wanneer nodig ook gedubbeld zullen worden.
In 2002 werd de Future tot varend woonschip omgebouwd. Daarbij werd de opbouw voor het stuurhuis mooi laag gehouden, zodat die nauwelijks boven de boeiing uitsteekt.
In 2008 verving de vorige eigenaar de aanwezige DAF, die vaak te heet werd, door een Caterpillar met een vermogen van 150 pk en slechts 350 draaiuren. Gelijktijdig werd een hydraulische aangedreven kopschroef aan de 21 kW sterke generator gekoppeld.
De Future is in de zomer zelfvoorzienend. Gebruikswater wordt uit het oppervlakte-water gefilterd en er is 3 kWP aan zonnepanelen geïnstalleerd. Vuilwater wordt in een tank van 1000 liter opgevangen. Daarnaast kunnen 1000 liter drinkwater en 2500 liter diesel worden gebunkerd.