Lummachina 1907

Lummachina 1907

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: Joon Molles van der Werff in Kootstertille

Bouwjaar: 1907

Lengte: 1990 cm

Diepgang : 110 cm

Breedte : 410 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven :

Motor : Mitsubishi

Bouwjaar van de motor :

Vermogen van de motor : 122 PK

ENI-nummer :

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

De Lummachina is een tjalk, gebouwd in 1907 door de werf Joon Molles van der Werff in Kootsertille. Vroeger heeft het schip gezeild over de binnenwateren van Groningen en Friesland als vrachtschip voor turf, kolen en zand. Later is het schip omgebouwd tot motortjalk en is de mast verwijderd. De opbouw dateert uit ca. 1950.

De eerste registratie van een ijzeren schip gemaakt door Joon Molles van der Werff in Kootsertille dateert van 1897 en na 1900 werden er vrijwel alleen nog maar ijzeren en stalen schepen gebouwd. Hieronder bevonden zich 28 roefschepen, waarvan er nog enkele varen. Dit schip heeft vele namen en eigenaren gekend, waarvan er een aantal in de archieven terug te vinden zijn. In 1907 is het schip ook voor het eerst gemeten en was de naam ‘Lummachina’ en lag zij in Leeuwarden. In 1915 werd het schip verkocht en is de naam veranderd naar ‘De Drie Gebroeders’, de eigenaar woonde in Emmercompascuum. De tweede meting vond plaats in 1940 (meetdistrict Groningen) Het schip heette toen ‘Voorwaarts’. In 1951 is de laatst teruggevonden meting, het schip was toen een woonschip met de naam ‘Marinus’, met haar ligplek in Zwolle. Na veel online onderzoek zijn wij zowel in het archief van het Maritiem Museum Rotterdam, als online databases bij verschillende meetbrieven en naamwijzigingsdocumenten terecht gekomen.

Prachtig om te zien hoeveel historie er terug te vinden is, en wat voelt het mooi hier ook een steentje aan bij te dragen. En nu na meer dan 115 jaar is zij recent omgebouwd door ons, een jong stel met een grote droom voor het leven op het water, tot gerenoveerd woonschip. Wij hebben de keus gemaakt haar historische eerste naam in ere te herstellen: Lummachina.