Elisabeth Sophia 1924

Elisabeth Sophia 1924

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: De Onderneming, Nieuw-Lekkerland

Bouwjaar: 1924

Lengte: 2424 cm

Diepgang : 90 cm

Breedte : 426 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven : Groningen

Motor : DAF 575

Bouwjaar van de motor :

Vermogen van de motor : 105 PK

ENI-nummer : 02201738

   

Geschiedenis

Het schip is gebouwd in 1924 in werf De Onderneming te Nieuw Lekkerland. Oorspronkelijk werd Ex-Voto, de originele naam, nog gebruikt voor de binnenvaart. De eerste eigenaar was Jacob-Pieter Ooms die met Ex-Voto als beurtschip door het land voer. In de jaren dertig werd het schip omgedoopt tot de Arjo, een samenvoeging van de namen van de nieuwe eigenaren, de gebroeders Arie en Johannes Bruin – in werkelijkheid waren zij overigens geen broers maar partners, maar dat was in die tijd niet geaccepteerd. In 1946 kwam Arjo, net als vele soortgelijke schepen, als ‘wrak’ uit Duitsland terug. Wat daar precies is gebeurd, is nog onbekend. In de jaren zeventig is het schip een grondige renovatie ondergaan door de familie Sondaar en is het uitgebouwd tot het huidige woonschip.

Het schip

Ten tijde van de bouw werd er een Kromhout ruwoliemotor van 30 PK (motornummer 2730) in gezet. Vanaf de jaren vijftig werden ruwoliemotoren langzamerhand vervangen door de meer praktische en gebruiksvriendelijke dieselmotoren. Zo ook in dit schip, waar de huidige voorstuwing gebeurt door een DAF 575, een voormalig vrachtwagenmotor die er in de jaren zeventig in is gezet.

Typisch voor het Luxemotor model binnenvaartschip was de ruime salonroef. Dit is de woning ingetimmerd in het achtersteven. Het diende als leefruimte van de schipper en familie. Volgens de verhalen verbleven er bij momenten wel dertien mensen tegelijk op dit schip! Bij gebrek aan ruimte sliepen de scheepsknechten dan in de gangboorden. De roef had een keukentje en meerdere slaapskooien. In één van die kooien, van 1.04 bij 1.14m, sliepen de schipper en zijn vrouw. Hun benen bungelden waarschijnlijk over de rand van het bed zodat zij het meteen zouden voelen wanneer het schip water zou maken. Op de huidige Elisabeth Sophia is de originele betimmering van de salonroef nog grotendeels in takt, al is het bed in de jaren zeventig verruimd zodat het aan de huidige comfortnormen voldoet.

Speciaal aan schepen uit eind negentiende en begin twintigste eeuw is dat ze werden geklonken. De klinknagels kun je nog zien zitten op de originele delen van het schip, ze zijn te herkennen aan de ronde knoppen op het staal. In de jaren tachtig is er een opbouw op gelast, hierdoor is het mogelijk binnenin rechtop te staan. In die jaren is ook de stuurhut vervangen. De huidige stuurhut is overgenomen van een ander schip en is gemaakt van teak hout.

Toekomst

In 2022 hebben de huidige bewoners, Leen en Vincent, de Elisabeth Sophia overgenomen. Zij zijn als volgende generatie schippers deze vrije levensstijl aan het ontdekken. Het schip kon ook wel een nieuwe impuls gebruiken en wordt de komende jaren volledig gerenoveerd. Het doel is om haar waarde als cultureel erfgoed in ere te houden en tegelijkertijd het schip toekomstbestendig maken met duurzame innovaties. Nieuwsgierig hoe zij dit doen? Neem gerust contact op!