De Vriezin 2012

De Vriezin 2012

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Talsma in Franeker/ESB in Elburg

Bouwjaar: 2012

Lengte: 1950 cm

Diepgang : 100 cm

Breedte : 495 cm

Kruiphoogte : 350 cm

Officiële thuishaven : ‘s-Hertogenbosch

Motor : Deutz

Bouwjaar van de motor : 2012

Vermogen van de motor : 129 PK

ENI-nummer :

   

De Vriezin (1926-2012)

De Vriezin is een zogenaamde luxe motor. De term luxe motor stamt uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Zij is ontstaan toen vrachtschepen hun zeilen als voorstuwing inwisselden voor motoren. Daardoor kwam er een geheel nieuw scheepstype: op het dek een stuurhut en in het achterschip een ruime roef (verblijfsruimte), dus meer comfort. Zo ontstond de naam luxe motor. In die tijd werd er onderscheid gemaakt tussen Hollandse motor en Groninger motor. De eerste had een iets eleganter achterschip en de tweede was wat stoerder.

De Vriezin is een replica van een Hollandse luxe motor uit 1926. Zij is gebouwd volgens de lijnen van de Janine, (oorspronkelijk: Vertrouwen), een turf vrachtvaarder. Getekend door de werf SRF in Harlingen en gebouwd door Talsma in Franeker. De inrichting en afbouw is gedaan door ESB in Elburg.
De eerste eigenaar was een Zwitser, die met de Fenna (haar eerste naam) de Nederlandse, Duitse, Deense en Zweedse wateren bevoer.

De huidige eigenaren, sinds 2023, verblijven het gehele jaar op de Vriezin. Eerder hebben zij motorboten gehad, maar een luxe motor was altijd een droom en die is werkelijkheid geworden. De Vriezin vaart voorlopig vooral op de Nederlandse wateren, met uitstapjes naar Duitsland, België en Frankrijk.
De naam De Vriezin heeft te maken met een verbastering van de achternaam van de schippersvrouw, onze voorliefde voor Friesland, het feit dat ze daar gebouwd is en een vervolg op Fenna dat een Friese meisjesnaam is.