Imperator 1913

Imperator 1913

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: Van Straaten, ‘s-Gravenhage

Bouwjaar: 1913

Lengte: 3195 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 501

Diepgang : 120 cm

Kruiphoogte : 400 cm

Officiële thuishaven : NA

Motor : John Deere

Vermogen van de motor : 225 PK

Bouwjaar van de motor : 2008

ENI-nummer : NA

De Imperator is gebouwd voor de Belgische reder Eugene van Heesbeke, en was uitgerust met een 45 pk Van Steijwal motor. Eerst werd de vracht als stukgoederen aangeboden, het vaargebied was Zeeuwse stromen en Antwerpse haven. In 1933 werd de Imperator verkocht aan een andere Belgische eigenaar, F. van Hemelrijk en kwam er een ABC 60 pk gloeikopmotor in, type 2 GM.
In 1935 ging de laadmast eraf, werd de stuurhut breder gemaakt en kwam de ingang van de roef in de stuurhut. De lading werd nu vaak gestort in het ruim. In WO II heeft het schip gedeeltelijk onder water gestaan in een Belgisch kanaal om te ontkomen aan vernietiging door de bezetters.
In 1955 is het schip teruggekomen naar Nederland en in Utrecht ingeschreven. Begin jaren ’70 is de Imperator als woonschip in gebruik genomen in Amsterdam. Daarbij is de stuurhut vergroot, zodat de theehut en stuurhut aan elkaar gekoppeld werden.
Sinds 1995 zijn we eigenaar van dit mooie schip en hebben we de ABC motor die jaren lang had stil gestaan weer aan de praat gekregen. Alles ging op het gehoor want er was geen dashboard, geen elektra onderweg. Ter gelegenheid van de CBB-verlening in 2015 heeft de ABC plaats gemaakt voor een moderne motor uit 2008.
De den is in de jaren ´60 verhoogd, met een Friese luikenkap uitgerust, nu met een dekzeil beschermd. De roef is nog grotendeels in de staat van 1913 met mahonie en Amerikaans grenen paneelwerk en gekleurd glas in messingprofielen. De stuurhut is ook gedeeltelijk origineel teakhout van 1935. In 2001 is de stuurhut verder aangepast en zijn delen van de aanpassing uit de jaren ´70 vervangen.