Aaltje Anna 1893

Aaltje Anna 1893

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: Onbekend

Bouwjaar: 1893

Lengte: 1880 cm

Diepgang : 160 cm

Breedte : 405 cm

Kruiphoogte : 350 cm

Officiële thuishaven : Tolkamer

Motor : SKL 6 NVD 24

Bouwjaar van de motor : 1971

Vermogen van de motor : 150 PK

ENI-nummer : 03800725

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Aaltje Anna 1893

De Aaltje Anna is in 1893 als stoomsleepboot gebouwd op een onbekende werf. In de periode van 1893 tot aan het einde van de tweede wereldoorlog is er nauwelijks wat bekend over de Aaltje Anna. Het enige wat bekend is, is dat de boot in handen is gekomen van de USSR. In 1946 staat de boot ingeschreven bij de Sowjetische Staatlichen Ondeschiffahrts A.G, ook wel de Rode vloot genoemd. De boot heeft als thuishaven Fürstenberg (een klein plaatsje aan de Wezer, diep in Duitsland) in wat drie jaar later Oost-Duitsland (DDR) zou worden. Het enige wat er staat vermeld, is dat de boot inmiddels is voorzien van een dieselmotor. Het jaar waarop deze motor is ingebouwd en het type zijn onbekend.

In 1952 kreeg de boot de naam Wieck (een klein haventje op het eiland Rügen) en in 1954 is boot eigendom geworden van de Deutsche Seebaggerei, met als thuishaven Stralsund. In 1957 is de thuishaven veranderd naar Rostock, en kreeg de boot als eigenaar VEB Schiffsbergung. De boot heeft toen een aantal reparaties ondergaan en een SKL motor van het type 6 NVD 24 werd ingebouwd.

Toen de boot in 1970 weer van eigenaar veranderde, werd deze motor een jaar later uitgebouwd en vervangen voor de huidige motor. Dit is een andere motor van het zelfde type, het enige verschil is het bouwjaar (1971). Het bijzondere aan deze motor is dat het een oud en degelijk model is, wat heel lang is doorgebouwd. De motor levert 150 Pk bij 750 toeren en moet iedere twee uur handmatig gesmeerd worden. Het bedrijf wat deze boot toen in bezit had was de Bergung, Bagger en Bugsier rederij in Rostock. De boot is vermoedelijk gebruikt voor het verslepen van baggermaterieel en het assisteren bij bergingen.

In 1992 is de boot buiten bedrijf gesteld en heeft toen als reserve sleepboot in Rostock gelegen. Na drie jaar stil te hebben gelegen is de boot naar Nederland verkocht. In Nederland heeft de boot nog drie verschillende eigenaren gehad en de naam werd veranderd naar San Remo, dit is later veranderd naar Aaltje Anna.

Toen ik de boot in 2022 kocht leek het mij leuk om de naam Aaltje Anna te behouden. De boot was van binnen in slechte staat en had vooral op technisch gebied veel liefde nodig. Er word hard gewerkt om de Aaltje Anna weer in tip top conditie te krijgen en te behouden, zodat deze 130 jaar oude boot nog heel wat jaartjes mee kan gaan!