Adriana 1926

Adriana 1926

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Paans, Roodevaart

Bouwjaar: 1926

Lengte: 2710 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 450

Diepgang : 110 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven : Wijk bij Duurstede

Motor : GM

Vermogen van de motor : 165 PK

Bouwjaar van de motor : 1962

ENI-nummer : 03170202

De Adriana is op 3 april 1926 bij de werf Paans in Roodevaart te water gelaten onder de naam Aaltje Jozina. Nadat de eerste schipper-eigenaar mede door overmatig alcoholgebruik failliet was gegaan is het schip omgedoopt tot Adriana. De Adriana heeft 35 jaar voor VCS zakker suiker vervoerd vanuit Dinteloord naar de King-fabriek in Sneek en naar de Pepermuntsjefabriek in Leeuwarden. Ook werden er reizen gemaakt naar Amsterdam en Rotterdam.
In de Tweede Wereldoorlog is het schip geladen met suiker in Rotterdam getroffen door een bom bij de machinekamer. Dankzij de waterdichte schotten is het schip slechts voor een gedeelte onder water komen te staan. Daarna is het schip in de Biesbosch verborgen gehouden voor de Duitsers.
Vanaf 1960 heeft het schip ruim 20 jaar dienst gedaan als beurtschip Harlingen-Terschelling. De toenmalige eigenaar, de Terschellinger Vrieswijk, verving de verrotte ramen in de roef door grotere “Belgische” ramen, een ingreep die de huidige eigenaars in 2007 hebben gecorrigeerd. Eind jaren ’70 is de oorspronkelijke motor vervangen door de huidige GM. Rond 1980 is het schip verkocht en in Leeuwarden in gebruik genomen als woonschip met timmerbedrijf. In het ruim is toen de Terschellingerssloep gebouwd en met eigen laad/losgerei vanuit de buik van het schip te water gelaten. Halverwege de jaren ’80 verhuisde het schip naar Utrecht, en sinds 2005 heeft de Adriana als thuishaven Wijk bij Duurstede.