Alberdina 1937

Alberdina 1937

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: Scheepswerf Bijlsma . Wartena.

Bouwjaar: 1937

Lengte: 1666 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 426

Diepgang : 190 cm

Kruiphoogte : 330 cm

Officiële thuishaven : Amsterdam

Motor : Bonn & Kahler

Vermogen van de motor : 150 PK

Bouwjaar van de motor : 1948

ENI-nummer : 2208091

Het casco van de ALBERDINA werd in 1936 gebouwd op de werf Bijlsma te Wartena, waarschijnlijk voor eigen rekening, met bouwnr: 369.
Op 27 aug. 1937 werd bij het kadaster te Zwolle de ALBERDINA te boek gesteld onder nr: 620 B Zwolle 1937, met als eigenaar Johannes Wilh. Geijen, schipper te Maastricht.
Op 11 okt. 1937 werd de boot opgeleverd, voorzien van een compressorloze Benz diesel 145 pk.
in de Tweede Wereldoorlog fungeerde zij als aandrijving voor een veerpont.
Volgens de meetbrief werd zij op 28 nov. 1960 verkocht als ANDREAS aan NV Transportonderneming "WICO" te Antwerpen met als domicilieadres, gebouw Utrecht, Wico Scheepsmakelaarskantoor, Coolsingel 75, Rotterdam.
Op 9 juli 1965 verkocht aan NV Transportonderneming "WICO" te Antwerpen, waarna de teboekstelling op 26 juli 1965 is doorgehaald wegens verkoop naar het buitenland, alwaar in 1968 een 3 cilinder Bohn und Kähler van 150 apk-110 kW bij 350 rpm uit 1950 met straalbuis werd ingebouwd.
Op 17 nov. 1978 verkocht als DE RUPEL II aan scheepswerf "De Rupel" te Rupelmonde, Belgie.
In 1992 kocht dhr. G.J. Wilbrink uit Warnsveld de boot en doopte haar wederom ALBERDINA, en liet haar op 9 juni 1997 in Groningen te boek stellen onder nr: 8091 B G 1997 hetgeen wordt herleid tot het europanr: 02208091 (22 is Groningen), het meetbriefnr: HN.6296 dateert van 10 juni 1997.
In 2001 is de boot gekocht door N.R. van der Vloed te Amsterdam, kadestraal geregistreerd te Rotterdam onder brandmerk 8091 B G 1997.
SCHIP IS IN 2003 GEHEEL GERESTAUREERD. Naar ontwerp van Hoek Navalarchitects- Edam Langzaam lopende Diesel,Bohn & Kahler: type KR 28 D ,350 Rev., 3 cil. motor is gebleven. Verder is het schip voorzien van alle facilieiten om voor langere tijd aan boord te zijn, zonder afhankelijk te zijn van water en stroomvoorzienigen van buitenaf.
De boot is sinds 2004 voorzien van een SI certificaat van onderzoek onder nr: SI 11720 R.
Het is een riviersleper, maar alle luiken aan dek kunnen gekneveld waterdicht worden afgesloten.en bij alle ingangen zijn hoge drempels ingebracht
Sinds Juni 2022 is de boot eigendom van Edward van den Heuvel.