Amstelle 1923

Amstelle 1923

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Van de Werf, Drachten

Bouwjaar: 1923

Lengte: 1996 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 383

Diepgang : 90 cm

Kruiphoogte : 275 cm

Officiële thuishaven : NA

Motor : DAF 575

Vermogen van de motor : 75 PK

Bouwjaar van de motor : 1974

ENI-nummer : NA

Het begin
Het schip AMSTELLE is in 1923 in Drachten gebouwd. De naam van de werf was: Van De Werf. Rond de jaren ’20 werden de geklonken schepen voor het eerst standaard voorzien van een ingebouwde dieselmotor hetwelk als luxe werd bestempeld, vandaar de naam: Luxe Motor.

Motor en vaareigenschappen
Dit scheepje is relatief smal & lang, wat resulteert in een behoorlijke rompsnelheid van 20km/u. Een Luxe Motor trekt weinig hekgolven vanwege de “geveegde kont” zodat het water achter makkelijk los laat. Deze 20km/u wordt gerealiseerd met de huidige DAF 575 in combinatie met een 4-bladschroef en een PRM500 keerkoppeling plus Phyton Drive. Uit oude papieren is gebleken dat hiervoor een 20pk Berkel Diesel was ingebouwd. Berkel kent u wellicht van de weegschalen. Of dit de originele motor was, is onbekend.

Historie
Sowieso is er weinig bekend over de historie van de Amstelle en dat is jammer. Gebouwd als beurtscheepje mocht het een lading tot 47.3 ton vervoeren. Voornamelijk werd gevaren met zand, grint en puin in het westen van het land, de Amstel (vandaar de naam Amstelle), maar ook werden tochten naar Duitsland ondernomen.
In vroeger tijden heette de Amstelle: Jantina en Willy.

Renovatie
Vanaf 1995 t/m 1998 heeft met bloed, zweet en tranen een groot renovatieproject plaatsgevonden. Aangezien het scheepje is gebouwd in Drachten, werd gekozen voor renovatie in Friesland. In Heeg het staalwerk en in Harlingen de techniek en de betimmering. Doel van dit project was het realiseren van een goed functionerend varend woonschip met behoud van casco en klassieke lijnen. Terugbrengen in de originele staat was geen optie. Gangboorden werden versmald en er kwam een nieuwe stalen opbouw met verhoogde den. Nog origineel met klinknagels is vanaf de waterlijn omhoog, het boeisel, het potdeksel en het restant gangboord. Evenals de spanten/ribben. Een volledig nieuw onderwaterschip werd gelast (zie foto hieronder). Dubbelglas en een diesel gestookte centrale verwarming zorgen voor een prettig comfort aan boord.

Tegenwoordig
Het schip wordt permanent bewoond en draait mee in de Schepencarrousel wat een stimulans is voor vaaruren en onderhoud. Investeringen werden en worden gedaan tot behoud van het varend erfgoed.