Andante Piedro 1951

Andante Piedro 1951

Scheepstype: dienstvaartuig

Bouwwerf: Van Eijk, Sliedrecht

Bouwjaar: 1951

Lengte: 2470 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 500

Diepgang : 130 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven : Spaarndam

Motor : Volvo Penta MD70A

Vermogen van de motor : 120 PK

Bouwjaar van de motor : 1968

ENI-nummer : NA

Andante heeft tot eind jaren ‘80 dienst gedaan onder de naam RV33, ofwel Rijks Vaartuig 33. Het is gebouwd als munitietransportschip en had bij Defensie het typenummer Y8501, waarvan er in totaal 8 zijn gebouwd. RV33 had indeling van een ‘luxe motor’. Dat wil zeggen: een stuurhuis boven op de machinekamer, een roef daarachter en een mast met laadboom op het voorschip.

RV33 is in eerste instantie uitgerust met een Rennes motor van 80 PK, in de 2e helft van de jaren ‘60 vervangen voor de huidige motor, Volvo Penta MD70A. Bijzonder is dat er een zogenaamde hydrojet ingebouwd werd: een zware Stork waterpomp die met een koppeling op de hoofdmotor water onder hoge druk via een persleiding naar het voorschip stuwt en daar naar keuze stuurboord of bakboord wordt uitgeperst. Het is mogelijk één van de eerste actieve boegbesturingen in Nederland en het systeem is nog volledig intact aan boord.

Eind jaren 80 is de RV33 in Franse handen gekomen van en in Bordeaux onder de naam ‘Andante’ geregistreerd. Het casco bleef geheel intact, inclusief persleidingen, waterdichte schotten en ballast-pompsystemen. Andante werd wel verbouwd als kleinschalig charterschip voor het Canal du Midi, dat de Middellandse Zee verbindt met de Atlantische Oceaan. De opbouw is precies aangepast aan de laagste brug in dat kanaal, vandaar de ronde, typerende vorm en kruiphoogte van slechts 3 meter.

De huidige eigenaren hebben Andante in het najaar van 2019 overgenomen en in juli 2020 terug naar Nederland gehaald. Tijdens die reis werd het schip door velen herkend.