Anna Engelina 1903

Anna Engelina 1903

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: onbekend, Hoogezand

Bouwjaar: 1903

Lengte: 2240 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 450

Diepgang : 60 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven : Amsterdam

Motor : Kromhout Gardner 6 GS

Vermogen van de motor : 95 PK

Bouwjaar van de motor : 1965

ENI-nummer : NA

De Anna Engelina werd in 1903 een werf in Hoogezand gebouwd als dektjalk. Bij dektjalken zit het schippersverblijf onder het achterdek i.p.v. in de gebruikelijke roef. Gestroomlijnd en met een schuin uit het water oplopende kont, was zij een snelle zeiler. Het feit dat de mast, in vergelijking met andere schepen, verder naar achteren stond, droeg daar ook aan bij. Tijdens de meting in 1932 door de scheepsmetingsdienst was haar naam inmiddels veranderd in Twee Gebroeders.
Vermoedelijk in de jaren zestig was haar rol als vrachtschip uitgespeeld. Als opgebouwd woonschip kreeg zij de naam Skippy. In 2012 raakte het schip lek en leek het rijp voor de sloop. Erik van de Berg was het hier niet mee eens. Na aankoop gaf hij het schip haar oorspronkelijke naam Anna Engelina terug,
en zo begonnen schip en scheepstimmerman aan een nieuw avontuur. Een restauratie, om haar lijnen, brede gangboorden, geveegde kont terug in originele vorm terug brengen. De opbouw ging eraf waarna het dek, boeisel met potdeksel (de boorden met de bovenrand), de bolders met de bolderkasten, werden gereconstrueerd. Met een mastvoet, lage den (opstaande rand boven het ruim) en voorzien van een houten luikenkap begon de Anna Engelina weer aardig op het vrachtschip te lijken dat zij vroeger was.
In 2013 kreeg ze haar eerste motor geplaatst (een Kromhout-Gardner scheepsmotor 6 cil. 95 pk bij 1500 omw/min, uit 1965). In juni 2020 hebben Anika Roll en Nico Jankowski de zorg voor de Anna Engelina overgenomen, om bij te dragen aan het behoud van het varend erfgoed in Nederland.