Augusta Maria 1910

Augusta Maria 1910

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: Zwolsman Makkum

Bouwjaar: 1910

Lengte: 2300 cm

Diepgang : 95 cm

Breedte : 410 cm

Kruiphoogte : 330 cm

Officiële thuishaven : Gorinchem

Motor : John Deere

Bouwjaar van de motor : 2007

Vermogen van de motor : 127 PK

ENI-nummer : 02101996

   

Augusta Maria is gebouwd in opdracht van P.J. Hofman, eigenaar van kalkzandsteenfabriek De Nieuwe Industrie in Woerden.
Ze is “gedoopt” als Augusta Elisa, genoemd naar zijn dochter Augusta Elisa Johanna Maria.
Het schip was uitgerust met een Bolnes gloeikop motor..
Na faillissement kwam het schip in 1923 in handen van J.A. Egas, hoepmaker te Hardinxveld-Giessendam.
Zij kreeg de naam Vier Gebroeders en vervoerde door Nederland, België en Frankrijk griendhout (o.a. voor zinkstukken ter versteviging van dijken) .
In de jaren 50 is de motor vervangen door een Bolinder.
Latere namen zijn Leila en Nieuwe Zorg.
In de jaren 90 is zij verbouwd tot varend woonschip en is het roefje van de machinekamer (wat vóór de stuurhut stond) verdwenen en is er achterop een ruimere roef geplaatst. Tevens is toen de stuurhut vergroot.
In 1998 is zij verkocht aan een Zwitsers echtpaar, die er lange reizen mee door België, Frankrijk en Duitsland gemaakt hebben. De naam was toen Saudade. In 2007 hebben zij de Bolinder vervangen door de John Deere.
De huidige eigenaar heeft het schip in 2015 gekocht en wilde graag de “doopnaam” in eren herstellen. Omdat hij tevens, om familiaire redenen hechtte aan de naam Maria is deze kleine aanpassing gedaan.