Avontuur 1892

Avontuur 1892

Scheepstype: klipper

Bouwwerf: Ruijtenberg, Waspik

Bouwjaar: 1892

Lengte: 2432 cm

Diepgang : 105 cm

Breedte : 495 cm

Kruiphoogte : 325 cm

Officiële thuishaven : Amsterdam

Motor : DAF 1160

Bouwjaar van de motor : 1964

Vermogen van de motor : 168 PK

ENI-nummer : 02000344

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Stef
De eerste eigenaar was J.H. Meurs te Appeltern.
Het schip was een zeilende klipper met een max. waterverplaatsing van 110 ton, voor het vervoer van: o.a. bieten, aardappelen, kolen en dergelijke. In 1926 is zij overgegaan naar de tweede eigenaar: Albert de Jong uit Zwartsluis en kreeg de naam Avontuur.

WOII
In de oorlog heeft het schip verborgen gelegen bij de steenfabriek Roodvoet, ten zuidoosten van Wijk bij Duurstede in de Betuwe. In 1943 is het echter toch gevorderd door onze oosterburen en in belabberde staat terug gevonden.
Het schip heeft vervolgens tijdelijk als middenponton voor een noodbrug bij Hijkersmilde over de Drentse hoofdvaart gediend. De Leembrug was kapot en moest hersteld worden.

Opduwer
Na de oorlog heeft het nauwelijks meer gezeild. Er kwam een opduwer die het leven van jagen en slepen wat moest verlichten.

Varend woonschip
In de jaren ’70 en ’80 kwam het schip voor de wal te liggen en één van de twee zonen van Albert de Jong bleef er op wonen. In 1992 is het overgegaan naar de derde eigenaar: K.W. Voerman uit Amsterdam, en kwam na een grondige verbouwing tot modern varend woonschip, in 1999 onder de naam Immanuël weer in de vaart.

Europa
In 2013 is het schip overgegaan naar de vierde eigenaar: P.R. Kamstra en terug gedoopt naar de naam: Avontuur. Het schip is verder geëvolueerd tot één van de modernste motorschepen in zijn soort, met nog een klassieke uitstraling, met vaargebied: Europa.