Balder 1883

Balder 1883

Scheepstype: aak

Bouwwerf: Uitenbroek Alphen aan den Rijn

Bouwjaar: 1883

Lengte: 2066 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 415

Diepgang : 115 cm

Kruiphoogte : 320 cm

Officiële thuishaven : Amersfoort

Motor : Scania Vabis

Vermogen van de motor : 125 PK

Bouwjaar van de motor : 1953

ENI-nummer :

Balder is een rivierzeilschip (een AAK) met de typische afmetingen van een Hagenaar: kruiphoogte (met gestreken mast) van 2.40 meter en 4.16 breed.
Deze aken staan bekend als ‘overgangsschepen’. Technologische ontwikkelingen zorgden eind 19e eeuw voor steedsmeer vervoer over land. Aken zoals de Hagenaar werden ‘op brug-maat’ gebouwd. Zo konden ze de binnenstad bevoorraden zonder het verkeer over land en over water door brugopeningen
te verstoren.

Gebouwd door de werf Uitenbroek in Alphen aan den Rijn, wordt het schip in 1883 als Vrouw Maria te water gelaten. Het schip maakt dan deel uit van een oude turffamilie waarvan de eerste melding van beroeps-schipper in de familiestamboom dateert uit 1600. Vanuit thuishaven Wilnis, een laagveengebied tussen Amsterdam en Utrecht, vervoert het schip turf, grind en zand naar Noord-Holland en de Zuid-Hollandse eilanden. Het schip blijft voor drie generaties in eigendom van de Veelenturf’s.
Bron: “Stichting van Vuijlturv tot Ve(e)lenturf”

In 1953 wordt het schip in Amsterdam gebrandmerkt en komt in handen van Zandzuigbedrijf Van Heeringen Van Vliet. Jarenlang zandzuigen trekt zijn tol op het schip tot Pieter-Jan Broere er in de jaren 70 zijn oog op laat vallen. Het schip lag er verlaten bij in het Zandgat bij Andel. Pieter-Jan Broere maakt er samen met zijn gezin zijn levenswerk van om het schip om te bouwen tot woonschip.
Hij bouwt een motorruimte voor een Scania Vabis met Brevo keerkoppeling, ontwerpt een unieke opbouw en noemen het schip Magdalena-2.

Nu, 140 jaar later, vaart het schip nog steeds. Niet alleen het onderwaterschip houdt zich al zo lang goed, ook de techniek kent inmiddels een lang verleden.
Zo had de motor bij plaatsing al meer dan een miljoen kilometer op de teller staan, en hij loopt nog steeds. Sinds 2020 maakt het schip deel uit van een nieuwe familie onder een nieuwe naam, Balder. Maar het draagt zijn geschiedenis met zijn bijzondere vorm, het geklonken staal en klassieke mechaniek nog dagelijks uit.