Brutus 1933

Brutus 1933

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: Peters, Dedemsvaart

Bouwjaar: 1933

Lengte: 1966 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 435

Diepgang : 180 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven : Wijk bij Duurstede

Motor : Mitsubishi (Samofa) S6ATK

Vermogen van de motor : 400 PK

Bouwjaar van de motor : 1981

ENI-nummer : 02013550

Schip voor Inspectie en IJsfabriek
De Brutus is gebouwd als recherche- en sleepboot Jacoba voor de gebroeders van Veen te Urk. Albert van Veen is directeur van de Eerste Urker IJsfabriek en zijn broer Klaas is ambtenaar bij de Rijksvisserij Inspectie. In het schip is een 2-cilinder Kromhoutmotor van 80 pk geplaatst.

Steeds meer pk’s
In de vijftiger jaren is het schip in eigendom van J.T. van Ingen te Maasbracht en heet zij Load, in deze tijd krijgt zij twee keer een nieuwe motor, eerst een tweecilinder Deutz van 120 pk en daarna een driecilinder Deutz van 150 pk.
In de jaren zestig wordt het schip verkocht naar Amsterdam en wordt haar naam omgedoopt in Adri. Er komt een 12-cilinder Kromhout in te staan met een vermogen van 350 pk, een van de sterkere sleepboten in die tijd!

Modernisatie?
De sleepboot wordt in de jaren zeventig ‘gemoderniseerd’ met een nieuwe stalen stuurhut en een duwsteven, ook wordt er een kleinere stuurhut bovenop gezet. In deze tijd heeft het schip ook onder de namen Meerval en Boris gevaren.
In 1990 wordt het schip verkocht naar Belgie waar zij heeft rondgevaren als Brutus. In 1998 komt het schip terug naar Nederland en in 2004 komt het schip in handen van de huidige eigenaar die het van binnen compleet heeft vernieuwd.