Corrie II 1889

Corrie II 1889

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: Scheepswerf L. Smit & Zn, NL-Kinderdijk

Bouwjaar: 1889

Lengte: 1583 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 363

Diepgang : 165 cm

Kruiphoogte : 280 cm

Officiële thuishaven : Marshaven Zutphen

Motor : DAF DH825

Vermogen van de motor : 165 PK

Bouwjaar van de motor : 1979

ENI-nummer :

Voormalige stoomsleepboot uit 1889. In 1939 is ze voorzien van een La Meuse dieselmotor. Ongeveer 1988 is de huidige DAF DH825 motor erin gezet.
In het begin is ze ingezet door T. van der Aa uit Gouda, T. van der Aa & T. Volker TM zn. uit Sliedrecht, NV Geldersche Grinthandel J.F. Lips
uit Nijmegen, J. Mannetje uit Zwolle & C. Mannetje uit West Pannerden en J.A. Wessels NV 'Confidentia' uit Dordrecht waarna ze naar België is verkocht.
Eduard Smet heeft nog lang gewerkt in België met dit schip, destijds onder de naam "Prudence"
Ergens beginjaren '70 is dit schip uit de beroepsvaart genomen. De beting is verwijderd om plaats te maken voor een achterroef en er is een stalen reling geplaatst.
In 1986 is Corrie II in het bezit van vorige eigenaren gekomen die hun volle liefde 35 jaar lang aan het schip hebben gegeven. Ze hebben veel gevaren en ook heel goed voor het schip gezorgd. Het is een scherp schip, ze snijdt als een mes door het water. Aan boord zijn best nog oude details te vinden maar er is ook gemoderniseerd. Zo is er een fluister generator, DAF DH825 diesel, een comfortabele salon met daarvoor het slaapvertrek met toilet en wastafel. Achter de stuurhut waar vroeger de beting stond bevindt zich nu het kombuis met een dinette.
Begin 2022 is Corrie II in ons bezit gekomen. De boot heeft Marshaven Zutphen als thuishaven.