Damsterdiep 1925

Damsterdiep 1925

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: A. Apol, Wirdum

Bouwjaar: 1925

Lengte: 2503 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 474

Diepgang : 110 cm

Kruiphoogte : 340 cm

Officiële thuishaven : Rotterdam

Motor : Brons

Vermogen van de motor : 25 PK

Bouwjaar van de motor : 1925

ENI-nummer : 03140023

Luxemotor
De Damsterdiep is een zgn. “luxemotor” . Een luxemotor is een schip dat ontworpen is voor motorvoortstuwing en voorzien van een voor die tijd luxe achterwoning. In het begin werd een “hulpzeil” nog verplicht omdat de motoren niet altijd betrouwbaar waren.
Het schip is gebouwd in Wirdum (Gr) in 1925 voor rekening van Harm Bakker uit Loppersum.

Bakjesknapper
Toen het schip in het water lag werd het naar Appingedam gesleept waar de motor erin gehesen werd. Die motor staat nog steeds in het schip; het is een 1-cil. 25 pk viertakt BRONS motor, een zgn. bakjesknapper. Er is een stamkaart (onderhoudskaart) bij het schip; daarop staat dat de motor een keer een overmaat zuiger heeft gekregen in 1942. Toen was de huidige schipper nog niet eens geboren!!

Turf en grind
Hoofdzakelijk werd er in de noordelijke provincies gevaren met wat voorhanden was (oa. turf en grind) maar ook met cellulose naar Amersfoort.

Pleziervaart
Het schip is een aantal malen van eigenaar gewisseld. Al 40 jaar is het schip in gebruik voor pleziervaart. Dit is de belangrijkste reden dat de oorspronkelijke BRONS-motor nog steeds in het schip staat. De huidige eigenaren, Ruud en Ann, hebben het schip sinds 1995. Ze hebben het in de oude staat gebracht en gehouden en maken flinke reizen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.
Een klassieke luxe motor als deze is niet zeldzaam, wel zeldzaam gaaf. En bijzonder is dat de oorspronkelijke motor er nog in staat. Ann en Ruud wonen nu 27 jaar op het schip en hopen er nog lang plezier mee en van te hebben!!