De Onderneming 1914

De Onderneming 1914

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: De Hoop, Leiderdorp

Bouwjaar: 1914

Lengte: 2415 cm

Diepgang : 100 cm

Breedte : 435 cm

Kruiphoogte : 350 cm

Officiële thuishaven : Rotterdam

Motor : Kromhout

Bouwjaar van de motor : 1951

Vermogen van de motor : 75 PK

ENI-nummer : 02330452

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

De Onderneming is een zogenaamde Katwijker. Dit type schip werd in het begin van de 20e eeuw vooral gebruikt voor de beurtvaart in de Randstad. De belangrijkste kenmerken van het type zijn de lengte, 21 tot 24 meter, en het ontbreken van een achterroef. De lage kruiphoogte was van groot belang in verband met de bereikbaarheid van de binnensteden van Den Haag en Scheveningen. De woning bevond zich in het voorschip. Bij De Onderneming zijn hier nog sporen van terug te vinden. Op het voordek stond een mast en laadboom.
De Onderneming is gebouwd in 1914 op de werf "De Hoop" van de gebr. Boot in Leiderdorp. Het schip was toen 21 meter en heette Onderneming IV. Eigenaar was de heer Van der Linden, beurtvaarder uit Hillegom. Bij de eerste meting werd ook het brandmerk aangebracht. De bijbehorende hypotheekakte vermeld een bedrag van 5000 gulden. In de motorkamer stond een Van Rennes 20pk blanke oliemotor. Het schip werd vooral gebruikt voor beurtvaart, maar vervoerde ook vaatjes haring van Scheveningen naar Katwijk waar de toenmalige visafslag gevestigd was.
In 1929 overleed de eigenaar en werd het schip ondergebracht in de Van der Linden NV. Het schip werd in 1935 verlengd naar zijn huidige lengte van 24,15 meter. Reden om het schip opnieuw voor een meting aan te bieden.
In 1950 wordt de Onderneming IV verkocht aan de heer Van Ruiten, schipper uit Raamsdonkveer. Hij pastte de naam aan naar Ferro I. De Van Rennes motor werd vervangen door de huidige Kromhout lsd 6 oliemotor, een tweetal 3 cilindermotoren in serie. Het vermogen is 75pk. Daarachter bevindt zich een mechanische Brevo keerkoppeling.
De Ferro I werd gebruikt voor het vervoer van emaillen poeders. In 1966 werd het schip ondergebracht in de Ferro NV in Rotterdam. De motor werd in 1972 gereviseerd. Zowel de motor als de keerkoppeling zijn nog in het schip aanwezig.
In 1976 kwam er een einde aan de vrachtvaart. Een particulier kocht het schip voor de pleziervaart en veranderde de naam in Gepie. In eerste instantie deed ze nog dienst in de sportvisserij in Bruinisse, maar later is ze verbouwd naar varend woonschip. De mast en laadboom zijn verwijderd. Op de fundatie werd een kleine hydraulische kraan geplaatst.
In 2015 is ze weer verkocht en heeft ze als de Morgane rondgevaren als woonschip in Frankrijk en België. De kraan is van het voorschip verplaatst naar het achterschip waar hij dienst kan doen als autokraan.
Begin 2021 is ze verkocht aan de huidige eigenaren die op het schip gaan wonen en ermee willen reizen. De naam is weer veranderd naar De Onderneming.