De Solidariteit 1903

De Solidariteit 1903

Scheepstype: aak

Bouwwerf: Scheepswerf Fa. Gebr. Mittendorff, Avereest

Bouwjaar: 1903

Lengte: 2120 cm

Diepgang : 100 cm

Breedte : 421 cm

Kruiphoogte : 340 cm

Officiële thuishaven :

Motor : Weichai-Deutz

Bouwjaar van de motor : 2009

Vermogen van de motor : 111 PK

ENI-nummer :

   

De Solidariteit

Ons schip is een Hasselteraak. Ze is in 1903 bij fa. Mittendorff in Dedemsvaart gebouwd, in opdracht van de heer G. van Elburg. Ze kreeg de naam De Jonge Hendrika. Het schip voer met turf uit Bergentheim en Friesland, over o.a. de Scheene, naar Olst en Welsum. Ook vervoerde het stenen van de Olster steenfabriek ‘T Haasje’ over de Vecht naar Emlichheim (D). Verder suikerbieten naar Lemelerveld.
De laadcapaciteit was toen 68 ton. De lier op het voordek stamt nog uit deze tijd.

In 1946 werd het schip door Jan Sander IJzerman verkocht aan Roelf Bakker die het de naam Roelan gaf. Het schip lag toen hij het kocht onder water, vermoedelijk om te voorkomen dat het in handen van de nazi’s viel. Het werd omgebouwd tot motoraak, met steunzeil en stuurhuis. Het voer voor de steenfabriek in Hillegom en toen dat stopte bleef de schipper op het schip wonen.
In 1976 werd het schip gekocht door A. Hylkema. Hij noemde het 'Hoop op Welvaart' en verbouwde het terug tot zeilschip, maar nu voor de chartervaart met capaciteit voor 12 gasten.
Er werd een grotere roef opgezet en een andere motor ingebouwd. De luikenkap voor het mastdek werd verlaagd en van staal gemaakt. In het vooronder zijn nog steeds stapelbedden te vinden voor de gasten. In 1987 werd E. Vermeulen de nieuwe eigenaar, die het gebruikte als woonschip en voor de vakanties.
In 1990 kochten Joep en Ardi Steegmans het schip en noemden het Gerarda. Zij maakten er lange tochten mee door heel Europa. In 2009 plaatsten ze een Weichai Deutz motor. In 2025 kochten wij het schip van hen en doopten haar Solidariteit. We wonen er met veel plezier op met onze scheepskat Sauron. Klop gerust aan voor een kijkje binnen!