Delise 1922

Delise 1922

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: De Groot en van Vliet, Slikkerveer

Bouwjaar: 1922

Lengte: 2200 cm

Diepgang : 100 cm

Breedte : 428 cm

Kruiphoogte : 200 cm

Officiële thuishaven : Arnhem

Motor : DAF DD 575

Bouwjaar van de motor : 1969

Vermogen van de motor : 120 PK

ENI-nummer : 02303446

   

Het schip is in 1922 voor F.M. Carsjens uit Alphen aan den Rijn gebouwd door scheepswerf De Groot en Van Vliet in Slikkerveer als beurtvaarder onder de naam Rijnland IV. Er werd een 1 cilinder 28 pk Industrie gloeikop motor ingebouwd.
In 1928 is het schip gebrandmerkt met nummer 3446BROTT1928, en in 1941 is het schip opnieuw gemeten in Rotterdam. De reden is niet bekend, de afmetingen en tonnage zijn nauwelijks gewijzigd.
In 1954 ging het schip over van vader op zoon, C. Carsjens uit Alphen aan den Rijn was de nieuwe eigenaar.
Begin jaren 60 is ze verkocht aan J.T. van Heukelum uit Hardinxveld, en werd de Industrie motor vervangen door een 4 cilinder 40 pk Lister JP met een Rijksdijk OK4 mechanische keerkoppeling.
In Augustus 1968 kocht P. Vogelaar uit Spijkenisse de Rijnland IV over van van Heukelum, en werd het schip hernoemd tot Zwerver. Op dat moment was het schip redelijk verwaarloosd. P. Vogelaar heeft haar, samen met zijn zoon A.D. Vogelaar, omgebouwd tot recreatieschip. Aanvankelijk stond er nog een krakkemikkig stuurhutje op met een liggend en tegensturend stuurrad. In 1968 zijn van de sloop een stuurhut, stuurrad en ankerlier gekocht, afkomstig van een steilsteven, de Emmanuel of Immanuel uit Bolsward. Ook is er een paar ton grind tegen het voorschot gestort als ballast, om het verwaaien van de kop tegen te gaan.
In 1969 werd bij de familie Lips uit Drunen een mangaan bronzen drieblads rechtse scheepsschroef besteld voor FL. 1000,00. Dit is waarschijnlijk de huidige schroef.
Omstreeks 1974 werd van een sleepschip genaamd Stephan – Gerhard, van schipper Lukassen, welke op de sloop lag te wachten in de Spijkenisserhaven, een 1 cilinder 3 pk Petter PAZ1 dieseltje overgenomen om stroom te draaien en de dekwaspomp aan te drijven, deze werd achter de machinekamer trap aan stuurboordzijde ingebouwd. De dekwaspomp is niet meer aanwezig vandaag de dag, maar het motortje en dynamo zijn nog in goede staat.
In September 1980 werd de huidige DAF DD 575 aangekocht van familie Koornneef uit Spijkenisse. De DAF kwam uit een vrachtwagen en werd met onderdelen gekocht bij Drinkwaard uit Sliedrecht gemariniseerd. In de winter van 1981 werd ze ingebouwd. De motor levert 120 pk, waarvan ongeveer 80 pk wordt overgebracht op de schroef.
Pas in 1982 werd het schip op de naam van P. Vogelaar gezet. In eerste instantie hadden koper en verkoper verzuimt om naar de notaris te gaan, maar uiteindelijk kreeg van Heukelum gedoe met de belastingdienst.
In Februari 1987 overleed de heer P. Vogelaar plotseling. In Januari 1988 werd de Zwerver verkocht aan C. de Kok te Rozenburg, een collega van zoon A.D. Vogelaar.
Rond 2000 heeft voor een lange tijd een Engelsman op de boot gewoond die het schip heeft aangepast voor zeer lang verblijf, met 10 oliedrums aan water opslag (2000L) en 4 olievaten aan diesel voor de kachel (800L).
Richting 2014 was het schip wederom flink verwaarloosd en lag ze te wachten om gesloopt te worden in Utrecht. Beroepsschipper R. Donk heeft haar toen gered van de sloop, en gebruikt voor weekend tochtjes vanaf Heerewaarden.
In 2018 is ze voor het eerst CVO gekeurd, toen heette ze Elise.
Rond 2020 heeft R. Donk het schip verkocht aan een baggeraar. Toen R. Donk in 2023 weer in de haven het schip zag liggen in verwaarloosde conditie heeft hij contact opgenomen met de baggeraar, en zijn motorkruisertje geruild voor Elise. Zijn vader gaf aan het toch maar een slecht idee te vinden dat ie weer een grote bak roest had gekocht, en heeft toen zijn schip aan R. overgedaan.
In maart 2024 is het schip, toen genaamd Delise, via handelaar F. de Swetser bij mij terechtgekomen, inclusief inboedel, kindertekeningen, satésaus in de magnetron, en andere cadeautjes. Ze is direct opnieuw CVO gekeurd. Langzaam wordt ze weer mooi gemaakt.
Bijzonder aan het schip is het nog originele verblijf in het vooronder, en het dak van de opbouw welke gemaakt is van de originele stalen luikenkap.