Disponibel 1922

Disponibel 1922

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Werf Appelo& zonen Zwartsluis

Bouwjaar: 1922

Lengte: 3000 cm

Diepgang : 120 cm

Breedte : 535 cm

Kruiphoogte : 425 cm

Officiële thuishaven : Steenwijk

Motor : Volvo Penta

Bouwjaar van de motor : 1965

Vermogen van de motor : 100 PK

ENI-nummer : 03050289

   

Disponibel 1922

43 jaar lang was dit schip de beurtvaarder op de Dedemsvaart (van Hasselt naar Dedemsvaart vv.)

Schipper Blomberg heeft met zijn broer en hun vader in 1922 de opdracht voor de bouw gegeven aan de werf Appelo & Zonen in Zwartsluis. De bouw kostte 18.OOO gulden. De Disponibel is gebouwd voor de Dedemsvaart, zo lang en breed mogelijk voor de sluizen en bruggen. Bij de bouw in 1922 is er een Brons-motor uit Appingedam van ongeveer 40pk ingebouwd. Deze motor startte op lucht. Er waren twee luchtketels in de machinekamer, die tijdens het varen met een pomp opnieuw onder druk gebracht werden.

Ook heeft het schip veel naar de Zaanstreek gevaren voor het ophalen van goederen voor de Dedemsvaart. De grote foto is gemaakt in de Zaanstreek. Onbekend is of dit voor de oorlog of daarna is.

Schipper Blomberg woonde dichtbij de werf Appelo & Zonen in Zwartsluis. Het huis staat er nog met een aanlegsteiger van bijna dertig meter lang, tegenover de oude Buisman fabriek.

De Disponibel is in 1945 gevorderd door de Duitsers, om goederen (wapentuig), materiaal en manschappen terug te brengen naar Duitsland. Op de grens Nederland - Duitsland is de Disponibel midscheeps aan stuurboord door de bevrijders lek geschoten vanuit de lucht. Er zat een groot gat in de romp onder de waterlijn van ongeveer 150 cm bij 30 tot 40 cm! Schipper Blomberg heeft na de overgave van Duitsland na lang zoeken het schip gelukkig teruggevonden. Duikers hebben ter plaatse het gat dicht gemaakt. Daarna is de Disponibel is leeggepompt en met sleepboten naar Hasselt gebracht. Daar is de Disponibel met geld van de wederopbouw zo snel mogelijk weer vaarklaar gemaakt. Er was veel schade aan de romp, luiken, stuurhut, betimmering van de roef en het vooronder (het knechtenverblijf). Ook de Bronsmotor moest uit elkaar en gereviseerd worden.

Bij de bouw was er een laad- en losinstallatie met hulpmotor op het mastdek geplaatst. De huidige laad- en losinstallatie is afkomstig van de beurtvaarder Piet Hein uit Steenwijk. Deze installatie heb ik met hulp van andere ijzerwerkers in 1977 op de Disponibel geplaatst. De eigenaren van de Piet Hein en de Disponibel kenden elkaar. Ze kwamen elkaar tot 1930 regelmatig tegen op de Zuiderzee , en later op het IJsselmeer Ze voeren dan samen richting de Zaanstreek om goederen op te halen.

Heel bijzonder is dat beide broers Blomberg vrijgezel waren en bijna 43 jaar samen op Disponibel hebben gevaren. Ze liggen samen in een graf op het oude kerkhofje in Zwartsluis.

De gebroeders Blomberg waren van 1922 tot 1965 eigenaar (beurtvaart op de Dedemsvaart), Hoekstra van 1965 tot 1973 (binnenvaart Frankrijk-Belgie-Nederland-Duitsland), Hakvoort van 1973 tot 1977 (varend woon/werkschip-timmerwerken).

Ik ben vanaf 1977 de vierde eigenaar (varend woon/werkschip-timmerwerken).