Drammer 1908

Drammer 1908

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Overschie

Bouwjaar: 1908

Lengte: 1986 cm

Diepgang : 108 cm

Breedte : 341 cm

Kruiphoogte : 295 cm

Officiële thuishaven :

Motor : Volvo Penta

Bouwjaar van de motor :

Vermogen van de motor : 70 PK

ENI-nummer :

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Dit schip is in 1908 gebouwd met de naam “SWIFT” op een werf in Overschie en voer toen met maar liefst 6PK. Het is onduidelijk voor wie en met welk doel deze luxemotor in eerste instantie gebouwd is. In 1925 is ze overgeschreven naar scheepsbouwwerf De Dageraad v/h Wed. J. Boot te Woubrugge. De familie Boot was toen een bekend scheepsbouwersgeslacht en in die tijd is de werf onder leiding van Wouter Boot. Zijn broer Henk komt in 1930 als procuratiehouder ook bij de werf, nadat hij werkzaam is geweest bij de Bataafsche Petroleum Maatschappij. Het is dan ook zeer aannemelijk dat het Henks idee was om het schip om te bouwen tot motortankschip. Een carrière als tanker is geboren. Op dat moment ligt er een horizontale Van Rennes petroleummotor in van 24 pk en heeft het schip 1 laadruim en 1 woonkajuit. Het schip blijft een tijd in de familie en wordt in 1931 omgedoopt tot Concurrent, misschien hebben de broers grootse plannen? In 1938 nemen de broers toch afscheid van dit schip en komt ze terecht bij de Vereniging van schippers-eigenaren in Katwijk aan Zee. Deze vereniging is opgericht door vissers die ‘s zondags niet wilde werken en zich daarom afsplitsten van de Katwijkse rederij. Als vereniging hadden zij hun eigen olieschepen, waarmee ze gasolie vanuit België naar IJmuiden vervoerden om het daar over de eigen vloot te distribueren. Omdat ze dit schip de naam “Eigen Hulp II” hebben gegeven, is het zeer aannemelijk dat dit schip daarvoor gebruikt werd. Later heeft ze vervolgens nog vanaf 1941 onder de naam “Fanto Tank 3” voor de Maatschappij tot Import van Petroleumproducten te Amsterdam gevaren en vanaf 1943 voor de Verenigde Delfstoffen en petroleummaatschappij.
Na de oorlog, toen het land in wederopbouw was, was de olie- en benzinevraag enorm. De B.P. groeide snel en kocht link en rechts kleine petroleummaatschappijen -inclusief hun schepen- op. Zo heeft dit schip ook onder de naam “B.P. Holland 9” nog jarenlang gevaren, tot 1954. Daarna was haar carrière als tankschip voorbij en is ze terecht gekomen bij een particulier handelaar in scheepsbenodigdheden in Nijmegen, waar ze werd omgedoopt tot Noviomagum.
Vanaf 1983 is het in gebruik genomen als recreatievaartuig onder de naam Caprice, maar helaas is er sindsdien minder bekend over het gebruik en eigendom. Het schip is in elk geval nog een paar keer van eigenaar gewisseld en uiteindelijk heeft de huidige eigenaresse het schip eind 2024 gekocht om op te wonen en varen in midden-Nederland. Ze maakt er werk van om het schip van binnen en buiten weer op te knappen zodat ze weer stralend verder kan en nog vele tochten kan maken.