Elisabeth 1930

Elisabeth 1930

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Kroeze te Hoogezand

Bouwjaar: 1930

Lengte: 3388 cm

   

Breedte : 602

Diepgang : 158 cm

Kruiphoogte : 500 cm

Officiële thuishaven : Leeuwarden

Motor : Brons 2TL

Vermogen van de motor : 100 PK

Bouwjaar van de motor : 1930

ENI-nummer : 2304855

Het schip is gebouwd in 1930 als een type steilsteven door scheepswerf H. Kroeze te Hoogezand. 1e eigenaar was G. Bakker uit Hoogland. Het schip: gebouwd als luxe motor en geschikt als Wad- en Sontvaarder. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het schip met zijn robuuste bouwwijze zou worden ingezet om op de Oostzee te gaan varen. Echter heeft het schip van ca 1930 tot 1955 als beurtvaarder gevaren tussen Amersfoort en Vlaardingen, voornamelijk om graan te vervoeren. Exact bekend is de historie ( nog ) niet maar hier wordt nog onderzoek naar gedaan. Het schip met een tonnage van 145, lengte van 33,88 meter en een breedte van 6,02 meter was zeer geschikt voor de Nederlandse binnenwateren. Na 1999 heeft het schip dienst gedaan als een B&B, maar ook als een varend kunstschilder atelier voor betalende cursisten. In het schip staat nog steeds de originele Brons motor ( type 2TL ) van 1930, welke middels lucht gestart moet worden. Origineel bij de motor is de schroefas met de , voor die tijd, bijzondere omkeerbare schroef. Buiten op het dek met de Friese kap, staat de originele laad- en losinrichting met de bijbehorende lier.
Het schip heeft een sterke zeeg met geveegde kont en dit geeft aan het schip het stoere zeewaardige en robuuste uiterlijk.
Voor zover ons nu bekend zijn wij de 5e eigenaar.