Emmanuel 1924

Emmanuel 1924

Scheepstype: aak

Bouwwerf: G J van der Werff Hoogezand

Bouwjaar: 1924

Lengte: 2400 cm

Diepgang : 100 cm

Breedte : 510 cm

Kruiphoogte : 360 cm

Officiële thuishaven : Sas van GENT

Motor : Kromhout 4LW

Bouwjaar van de motor : 1947

Vermogen van de motor : 60 PK

ENI-nummer : 02202507

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Deze steilsteven aak werd in 1924 gebouwd bij GJ van de Werff in Hoogezand. Tjakko Keizer was de opdrachtgever. De bouw redde de werf van faillissement, en dat zorgde ook voor de naam, 'Emmanuel'. Zij vervoerde turf uit Drenthe naar Friesland en Groningen. Rond 1929 kocht Tjakko een opduwer om meer onafhankelijk te zijn. In 1975 werd de Emmanuel verkocht voor haar tweede rol aan een Amsterdammer.

In de koude winter van 1979 werd ik door mijn broer overgehaald om de Emmanuel samen te kopen. Het schip lag er kaal bij in het Westerdok, de betimmering in de roef was slecht en het ruim vol troep. De eerste inspectie op de helling gaf ook een beeld van veel “werk te doen”.

Het ruim werd in rap tempo aangepast voor bewoning door een student. Een bed, een keuken en een puts als toilet. De buren in het Westerdok waren naast raadgevers, ook sponsoren en vrienden voor het leven. De motor werd ingebouwd, de zwaarden in elkaar gelijmd en het houtwerk gevormd. Toen de Emmanuel in 1984 vaarklaar was, verhuisde mijn broer naar Engeland en de Emmanuel van Amsterdam naar Sas van Gent.

Na vele vaartochten op de motor in België, Frankrijk en het Zuiden van Nederland, werd in 2005 de mast geplaatst. De praktijk leert dat zeilen stiller en leuker is dan motoren, maar ook een tikkie lastiger. Maar er geen weg terug!