Excelsior 1895

Excelsior 1895

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: De Goede, Zwartsluis

Bouwjaar: 1895

Lengte: 2422 cm

   

Breedte : 485

Diepgang : 120 cm

Kruiphoogte : 300 cm

Officiële thuishaven : Rotterdam

Motor : Volvo

Vermogen van de motor : 250 PK

Bouwjaar van de motor :

ENI-nummer : 02003995

De Excelsior (de originele naam) is in 1895 gebouwd, in opdracht van de familie Snippe gevestigd te Hoogeveen, bij werf De Goede te Zwartsluis als zeilende vrachttjalk. Tussen 1905 en 1916 is de heer Aalderts Goverts Klaaszn gevestigd te Hoogeveen de vervolgeigenaar geweest. Dan koopt de heer Engbert Booij het schip voor 7600,-- gulden. Hij is tot 1937 eigenaar/schipper geweest. In die periode had het schip ook een certificaat voor de Rijnvaart tot Mannheim. Aan wie het in 1937 wordt verkocht is onbekend.

In 1954 worden mevrouw E. Pellikhof- Roselaar en haar echtgenoot Hugo Pelinkhof de nieuwe eigenaren. Zij verbouwen het schip in een motortjalk, eveneens voor vrachtvervoer. De mast en de zwaarden verdwijnen; het mastdek blijft. In 1967 stopt het echtpaar er mee en bestemt het schip voor de sloop.

G.W.F. Bierenga redt het schip echter van de sloop, samen de zoon J.H.Pellinkhof. Het grote ruim wordt door een kunstenaarscollectief omgebouwd tot atelier. Vandaar dus de grote dakramen in het laadruim. Ook brengen zij een stuurhut aan (De Excelsior had voordien nooit een stuurhut).

Die wordt er door de heer van F. v K. (eigenaar van 1997 tot 2008) weer af gehaald wegens ernstige achterstalligheid in onderhoud. Schipper van Kampenhout heeft ook de toenmalige motor (Kromhout ruwoliemotor) vervangen door de huidige motor (Volvo Penta, TD100CRC) en het houtwerk van de ramen alsmede de roefdeur en koekoek vervangen vanwege houtrot.

Het schip wordt een varend woonschip, met een ligplaats in de Oude Rijn aan de Willem Barentszstraat te Leiden. De heer A. de H. te Leiden heeft het helmhout overgenomen in de periode van 2008 tot 2017.

Bij overname door de huidige eigenaar, is het schip gekeurd en is er een geldend Certificaat van Onderhoud op afgegeven. Ook is door scheepswerf Stallinga te Leiden een boegschroef aangebracht, hetgeen de bestuurbaarheid voor kleine bemanning ten goede komt. Door gewijzigd beleid moest de Excelsior, na 26 jaar aan de Willem Barentsstraat te hebben gelegen, op last van de Gemeente Leiden vertrekken.

In 2022 is het schip buitenom geheel gerestaureerd bij Museumwerf te Vreeswijk, waarbij o.a. de ankerlier is hersteld. Thans ligt het schip in de haven van Dintelmond, in afwachting van een plaats in Rotterdam.