Feniks 1925

Feniks 1925

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: H. Kroeze Hoogezand

Bouwjaar: 1925

Lengte: 3902 cm

   

Breedte : 502

Diepgang : 140 cm

Kruiphoogte : 440 cm

Officiële thuishaven : Amsterdam

Motor : Deutz

Vermogen van de motor : 143 PK

Bouwjaar van de motor : 2018

ENI-nummer : 02200121

De Feniks is een luxe motor, dus gebouwd als motorvrachtschip en niet als zeilend schip. De bouw begon in 1925 bij H. Kroeze in Hoogezand en het schip werd in 1928 als de Perfer et Obdura te water gelaten. Het was kennelijk een zware tijd, de opdrachtgever ging tijdens de bouw failliet.

Het schip vervoerde voornamelijk zand en grind en voer op Duitsland. De lengte was oorspronkelijk 33 mtr. met een 60 pk Bolnes motor als voortstuwing. In de jaren ’30 werd het schip ‘vierkant’ verlengd met een stuk van een spits tot 39 mtr om het laadvermogen tot 250 ton te vergroten en kreeg een Thomassen motor van 250pk. Deze motor heeft volgens de toenmalige eigenaars nooit goed gelopen en is in 1975 vervangen door een Scania D11 van 153 pk tot eind 2021. Tegenwoordig staat er een Deutz 143 pk in, die voldoet aan de Europese CCR2 milieunorm.

Bij de grote sanering van de jaren ’70 werd de Sieg -zoals het inmiddels heette- als vrachtschip uit de vaart gehaald en gebruikt als woonboot. In 1990 opnieuw in de vaart gebracht als passagiersschip, wat het tot op de dag van vandaag is.

De afmetingen (39 x 5 mtr) zijn een zgn. Freycinet of spitsenmaat. Een schip van die afmetingen kan bijna alle Franse waterwegen bevaren. Dat is dan ook het voornaamste vaargebied.