Freonskip 1914

Freonskip 1914

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Zwolsman, IJlst

Bouwjaar: 1914

Lengte: 2507 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 436

Diepgang : 100 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven : NA

Motor : Lister JP4

Vermogen van de motor : 40 PK

Bouwjaar van de motor : 1939

ENI-nummer : 03330140

Vroeger
Het schip werd in 1914 op de werf van Zwolsman in IJlst (Friesland) gebouwd. Eerdere namen waren resp.; “Op Nieuw Zorg”, “Amrot 1”, “Nooit Gedacht” en “Nova Cura”. Er is waarschijnlijk tot na de tweede wereldoorlog beurt gevaren, maar ook zand en grind, o.a. door de schippers Zuidema en Brouwer.

Snelheid
De eerste motor, een 16 pk Petter, is in 1953 vervangen door een 40 pk Lister (J.P.4). Tegelijkertijd werden de den en het gangboord verhoogd, resultaat van 69 ton naar 86 ton. Het is een rank scheepje. Bij een lengte van 25 meter is de breedte slechts vier meter en zesendertig centimeter. Dat had het nadeel dat het schip niet al te veel vracht mee kon nemen, de snelheid echter was wel veel groter dan van de andere schepen.

Freonskip
Sinds 1974 gaat het schip “door het leven” onder de naam “Freonskip”. Dhr Fritsma kocht het schip in 1974, uitgeleefd maar gaaf en heeft het monumentaal bedrijfsvaartuig zo gerenoveerd dat het een lust voor het oog is. In 1992 werd het schip verkocht aan Dhr Grob, die de “Freonskip” naar Frankrijk heeft gevaren en aldaar iedere zomer aan boord woonde en genoot van de Franse kanalen en rivieren.

Kras schip
Op 20 augustus 2016 hebben de huidige eigenaren het schip gekocht van Dhr Grob en hebben de “Freonskip” terug gevaren naar Nederland met de nog steeds goed lopende Lister (J.P.4). Ondanks de leeftijd, ziet de “Freonskip” er nog kras uit. Inmiddels heeft het schip een boegschroef en is het woongedeelte van deze tijd, maar de roef is nog steeds zoals het was toen het gebouwd is.