Friesland 1911

Friesland 1911

Scheepstype: klipper

Bouwwerf: Appelo te Zwartsluis

Bouwjaar: 1911

Lengte: 2200 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 431

Diepgang : 60 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven : Utrecht

Motor : Nanni 4 cil, dieselmotor

Vermogen van de motor : 50 PK

Bouwjaar van de motor : 2010

ENI-nummer : 03051075

Friesland 1911

Jantje Kroes-Wisman (1868-1951), weduwe van Frans Kroes (1833-1903) liet in 1911 dit schip bouwen bij Appelo in Zwartsluis.
De Friesland is gebouwd voor de schelpenvaart naar de kalkovens in Friesland en Overijssel. In 1938 is het schip opnieuw gemeten, in Arnhem. De eigenaar was toen J. Zoer uit Steenwijk.

In mei 1940 heeft deze schipper het schip, geladen met stenen, laten zinken om vordering door de bezetter te voorkomen. Na 9 maanden werd het schip boven water gehaald en heeft hij met het verzekeringsgeld een zijschroefinstallatie (Ridderinkhof) met de bijnaam ‘lamme arm’ gekocht, met een Güldner GW 20.
Deze motor is een ééncylinder 20 pk motor uit 1936 en fungeert momenteel als reserve motor, want de zijschroefinstallatie is nog intakt.

Tot begin jaren '50 kon er nog steeds met het schip gezeild worden. Toen is de den verhoogd, de motor is van het voordek af gehaald en in het vooronder geplaatst en de mast ging eraf. Eind jaren vijftig is het schip een woonschip geworden voor J. Zoer jr.
Het is daarna enigszins duister wie de eigenaren geweest zijn in de jaren voordat in 1975 H. Tekstra en S. de Korte het schip kochten. Zij hebben het schip gerestaureerd en weer zeilend gemaakt.
Ook hebben de roef in oude stijl betimmerd met fraai gehouten binnenbetimmering en ook houten schuifjes voor de ramen van de roef.
De schildering van het prinsenwerk op de kop stamt uit de beginjaren van het schip.