Frisia 1892

Frisia 1892

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: Pannevis Alphen a/d Rijn

Bouwjaar: 1892

Lengte: 3110 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 515

Diepgang : 150 cm

Kruiphoogte : 340 cm

Officiële thuishaven : Zaandam

Motor : John Deere

Vermogen van de motor : 250 PK

Bouwjaar van de motor : 2021

ENI-nummer : 03110286

De Frisia werd in 1892 in opdracht van Schroefstoombootdienst W. Bus te Haarlem gebouwd bij A. Pannevis in Alphen ad Rijn. Zij maakte destijds deel uit van een tiental stoomschepen die een vaste dienst voeren op onder andere Rotterdam en Utrecht. Ze was voorzien van een tweecilinder compound stoommachine van de firma Löbnis & Co te Rotterdam.

Het schip had accommodatie voor twintig passagiers en om en nabij 90 ton aan stukgoederen. Denk daarbij aan vaten, jute zakken, maar ook levende have zoals kippen, varkens en zelfs koeien bovendeks. De laadmast was voorzien van een op stoom aangedreven lier om het laden en lossen te bespoedigen.

Het zal rond 1984 geweest zijn dat ik voor het eerst de Frisia zag liggen, nabij de Thorbeckegracht in Zwolle. Daar lag zij aan het puntje van een schiereiland nabij de voormalige Schaepman lakkenfabriek en de Algra koffiebranderij. Het schip lag er totaal verwaarloosd bij. Heel veel roest, mos, verfbladders en er groeide zelfs een klein berkenboompje op het voordek. Desondanks wilden de eigenaars wilden de eigenaars pas vele jaren later over verkoop praten. Daar waar de stoomketel had gestaan begon het vlak te lekken en het euvel was zonder naar de werf te gaan niet te verhelpen. Zo ben ik het avontuur begonnen.