Gantelstroom 1923

Gantelstroom 1923

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Scheepswerf Figee – Vlaardingen

Bouwjaar: 1923

Lengte: 1898 cm

Diepgang : 105 cm

Breedte : 312 cm

Kruiphoogte : 250 cm

Officiële thuishaven : Almere

Motor : Bolinder Munktel 1113 (3CYL)

Bouwjaar van de motor : 1965

Vermogen van de motor : 39 PK

ENI-nummer :

   

"We gaan naar de Schuit" dat is wat de schippers van toen in het Westland zouden hebben gezegd. De officiële naam voor dit type schip is Scherpsteven. Dit type is rond 1910 ontworpen en het bouwplan werd ontleend aan een scheepstype dat al op rivieren en grote binnenwateren voer. Hierdoor wordt het ook wel een luxe motor genoemd. Dit schip is gebouwd bij Figee in Vlaardingen waar ook zeegaande schepen werden gebouwd. Het schip is zwaarder gebouwd dan de meeste van dit type. Dit is o.a. te zien aan de afstand tussen de spanten in het voorschip.

De scherpe steven en kenmerkende achterkant van een luxemotor geven het schip een goede stroomlijn door het water. Door de vorm en de motorisering kon de hoeveelheid lading groeien van +/- 15 ton naar 30 - 40 ton. Er werd in de begin van alles vervoerd voor de tuinbouw. Verse producten van boeren naar de veiling, vervolgens naar de steden rond het Westland en noodzakelijk goederen zoals hout voor de kratten terug naar de boeren. In die tijd waren er in het Westland beperkte mogelijkheden voor vervoer over de weg en niet alle groenteveilingen waren aangesloten op het spoornet. Hierdoor zijn er een flink aantal van dit soort schepen gebouwd.

De afmetingen van schepen waren beperkt door de sluizen en bruggen in het Westland. Voor de lage bruggen van 1,7 m is het stuurrad Horizontaal geplaatst en kan in hoogte versteld worden. Toen er steeds minder schepen nodig waren voor de landbouw werden ze ook ingezet voor andere ladingen zoals zand en grind. Het schip werd veelal alleen gevaren en de schipper leefde, kookte en sliep in het kleine woninkje achterop. Gezien de vele lage bruggen had hij niet altijd de luxe van een stuurhut zoals nu geplaatst. Ook nu nog kan het schip 'afbreken' om onder de bruggen in het Westland door te kunnen.

De gebroeders Pieter en Willem Johannes Van Geest uit Delft en De Lier hadden meerdere van dit type scheepjes met de naam Op hoop van Zegen. Willen Johannes had ook een aardappel pakhuis op de Buitenwatersloot 151 in Delft.

De eigenaar Verburg heeft het schip gebruikt voor het ophalen van afval in de havens van Rotterdam. In die tijd heeft er ook vaak nog een bak achter gehangen. Hierdoor is het achter schip flink ingedeukt en is er een stuk vervangen.

Midden jaren 60 is het schip omgebouwd voor bewoning. In 1997 is de heer Steentjes begonnen met de renovatie en verbouwing van het schip tot zijn huidige vorm. Het schip is eerst compleet gestript, het achterschip is in zijn oude staat hersteld, een andere motor geplaatst en er is woonruimte in het ruim gemaakt. Dit alles in meer dan 15 jaar tijd. Door het uitstekende werk is er een mooi historisch schip ontstaan waarbij de originele lijnen van het schip nog goed zichtbaar zijn. Met veel respect voor zijn werk varen we rond zodat dit deel van het verhaal over de Nederlandse binnenvaart vertelt kan blijven worden.

De heer Steentjes werkte lang in de binnenvaart voor de firma Van Der Sluijs. De tankschepen van deze firma hadden allemaal een naam van een rivier gevolgd door stroom. Het schip heeft tijdens de verbouwing in de Gantel gelegen. De Gantel was een riviertje in het Westland. Hier komt de huidige naam Gantelstroom vandaan.

Scheepsgegevens:
Type: Scherpsteven
Afmetingen: 18.98 x 3.12 x 1.05
Tonnage: 32.2 Ton
Gebouwd bij Figee in Vlaardingen 1923

Originele motor:
Kromhout M1 serie 135/31
1 Cilinder
22 PK

Huidige motor:
Bolinder Munktel 1113
3 Cilinder
39 PK

Scheepsnamen in de tijd:
1924 tot 1934: De Tijd zal t Leeren
1934 tot 1949: Op hoop van Zegen 4
1949 tot 1957: Germa
1957 tot 1966: Wiljo
1967 tot 1968: Gamma
1968 tot 1997: De Tijd zal t Leeren
1997 tot heden: Gantelstroom

Eigenaren in de tijd:
1924 tot 1934: H.J. van den Berg
1934 tot 1949: Gebr. Van Geest
1949 tot 1957: T. Westdijk
1957 tot 1965: C. Verburg
1965 tot 1967: D. Rehort
1967 tot 1968: T. Mostert
1968 tot 1997: M Sandberg van der Trappen
1997 tot 2023: A. Steentjes
2023 tot heden: R. Zoutendijk