Hillegiena 1907

Hillegiena 1907

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: Pattje, Waterhuizen

Bouwjaar: 1907

Lengte: 2450 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 490

Diepgang : 100 cm

Kruiphoogte : 250 cm

Officiële thuishaven : Garnwerd

Motor : Klockner Humbold Deutz (F6M517)

Vermogen van de motor : 116 PK

Bouwjaar van de motor : 1943

ENI-nummer :

Het schip wordt gebouwd als Zeil Tjalk schip van staalijzer met 1 dek en 1 mast voor schipper Harm Hoeksma uit Amsterdam. Bebouwd onder de regels van Germanischer Lloyd. Het eerste brandmerk luidt: 6795 GRON 1907 (13 maart 1907)
De geschiedenis van dit eerste begin is een spannende ontdekkingstocht voor de huidige eigenaren. Aan boord is een originele meetbrief op linnen N 1664 uitgegeven op 14 maart 1907. Echter nergens is dit merk op de romp te vinden. Dit is anders met het nummer G 1000 N
Dit nummer is aangebracht aan SB en BB zijde van het schip en op 3 april 1907 ingeschreven bij de scheepsmetingsdienst. Vanaf dit meetnummer zijn de documenten tot op heden aansluitend.

Deze documenten ontsluiten een stukje historie van deze oude dame over motoren, metingen, namen en eigenaren. Een bonte verzameling aan informatie.

In 1916 wordt het eigendom van de “Hillegiena” gedeeld en krijgt het schip de naam “Onderneming”.
Op 5-8-1937 wordt er een nieuwe meetbrief uitgegeven R 10504 N.
In 1951 heeft een motor heeft het zeil verdrongen. Het schip krijgt zijn huidige brandmerk, 2634 B GRON 1951. De den wordt verhoogd en op 7-4-1955 wordt meetbrief A 1602 N uitgegeven.
Tot 1967 is het schip in de vrachtvaart geweest.
De Lister motor wordt uit het schip gehaald en het schip wordt verkocht aan Aanneembedrijf Andr. Van Leeuwen voor de opslag van zand en grind.
In 1970 wordt het schip verkocht en gaat voor het eerst dienstdoen als woonschip. De laatste meetbrief is G13199 N afgegeven op 1-11-1974. De eigenaar was een muzikaal man, want in het taxatierapport van 1976 staat vermeld dat er een piano in het slaapvertrek aanwezig is. De naam “Onderneming” draagt ze tot 1976, waarna de naam “Hillegiena” weer in beeld komt. Het schip wordt naar Groningen gehaald en ligt daar aan de Noorderhaven.
In 1984 krijgt ze de naam “Toesman” van Piet en Lucie van Dijk uit Garnwerd. Pieter vindt het schip in Musselkanaal. Na het verkrijgen van een vaste ligplek wordt het schip gekocht en grondig verbouwd. De kleuren veranderen, de MWM-motor wordt vervangen door een Deutz en het schip wordt weer onder zeil gebracht. Al met al hebben zij 31 jaar aan boord gewoond en in 2015 verkocht.
De naam van het schip is weer “Hillegiena” geworden.

In 2021 zijn Tineke en Willem Jan Westerbeek-Stegenga gezamenlijk eigenaar geworden. Wij mogen als 15e in de rij van eigenaren een poos met de oude dame optrekken. Welke avonturen zullen wij met haar beleven?