IJsselstroom 1912

IJsselstroom 1912

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: C.W. v. Straaten en v.d. Brink, Den Haag

Bouwjaar: 1912

Lengte: 2345 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 440

Diepgang : 140 cm

Kruiphoogte : 330 cm

Officiële thuishaven : Utrecht

Motor : Gardner 5LW

Vermogen van de motor : 78 PK

Bouwjaar van de motor : 1963

ENI-nummer : 02306133

De IJsselstroom dankt zijn naam aan het varen op de Hollandse IJssel. De IJsselstroom 1 (de oorspronkelijke naam) voer als beurtschip vaste routes van 1912 tot 1941 voor de firma Vreeswijk in Montfoort. Het schip ging daarna over naar de firma Van Dijk (scheepsnaam Onderneming X) en in 1948 naar de firma Hoejenbos (scheepsnaam Leendert), beide transportbedrijven in Utrecht. Het schip vervoerde in de oorlogsjaren o.a. groenten tussen Utrecht en Amsterdam. In 1956 kocht de brood- en banketfabriek ‘De Korenschoof’ het schip voor meeltransport van Zaandam naar Utrecht met zetschippers.
In de 70'er jaren werd het een woonschip van de laatste schipper en kwam het aan de kade in Utrecht te liggen. Nu is het woonschip IJsselstroom weer varend over de binnenwateren van Europa.
De eerste motor was een 24 pk 1 cilinder RENNES petroleummotor met een liggende cilinder.
Het schip kreeg in 1955 een nieuwe motor: een KROMHOUT 2 cilinder 2-takt dieselmotor, type 2K3. In 2006 sloeg de motor op hol, drijfstangbouten braken, 1 cilinder scheurde af, het carter barstte open en dat was dan het einde van 50 jaar trouwe dienst.
De huidige motor, een GARDNER type 5LW, was oorspronkelijk een generator op een Brits lichtschip. Deze motor uit 1963 werd in 2007 in Canterbury Engeland geheel gerenoveerd en in Vreeswijk ingebouwd in de IJsselstroom. De GARDNER werd oorspronkelijk ook wel de Rolls Royce onder de scheepsmotoren genoemd.