INA34 – 1956

INA34 – 1956

Scheepstype: overige (motor)

Bouwwerf: De Hoop, Schiedam

Bouwjaar: 1956

Lengte: 1817 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 357

Diepgang : 140 cm

Kruiphoogte : 310 cm

Officiële thuishaven : NA

Motor : John Deere 4045TFM

Vermogen van de motor : 138 PK

Bouwjaar van de motor : 2008

ENI-nummer : 03011605

Vanaf de bouw in 1956 heeft de (Pur)FINA 34 in bij zowat elk Fina-station in Nederland dienst gedaan. Waar dan ook in het land, je komt altijd wel een bunkerschipper tegen die zegt dat ‘ie erop gevaren heeft en het schip goed kent.
In de loop van de tijd zijn er specifieke kenmerken aan het schip ontstaan. Bij de in- en uitloop van de stuurboorddeur is de traanplaat helemaal afgesleten. Op dezelfde plek zit ook een deuk in de zijkant van het schip. Dat laatste heeft te maken met het wegdraaien van de kont naar stuurboord, bij fel achteruitslaan.
Volgens de verhalen is de FINA 34 een keer kopje onder gegaan op het Pannerdens Kanaal, tijdens het varend bunkeren. (De Fina-schipper was aan het koffiedrinken op het bunkerende schip.)
Na de koop van FINA 34 in 2003 moesten wij eerst de gasolietanks, pompen en leidingen strippen. De lijnen van het schip zijn intact gebleven, doordat de nieuwe roef de zeeg van het schip volgt. Aggregaat, cv op gasolie, gecertificeerde houtkachel, badkamer met ligbad, keuken, slaap- en woonkamer zorgen voor modern wooncomfort. Stuurhut, achterroef en voorpiek zijn in originele staat gebleven.
De naam is veranderd van FINA 34 naar INA 34: Ina is een vrouwennaam en de nieuwe naam is een knipoog naar het verleden.
INA 34 is off-grid van zowel water als elektra. Afgezien van de donkerste dagen leveren de zes zonnepanelen voldoende elektriciteit. Vanaf de zomer van 2004 heeft INA 34 meerdere malen Nederland, België en Frankrijk bevaren.