Iris 1905

Iris 1905

Scheepstype: klipper

Bouwwerf: De Vooruitgang: Alphen aan den Rijn

Bouwjaar: 1905

Lengte: 2380 cm

   

Breedte : 490

Diepgang : 120 cm

Kruiphoogte : 320 cm

Officiële thuishaven : Nijmegen

Motor : DAF 825

Vermogen van de motor : 156 PK

Bouwjaar van de motor : 1994

ENI-nummer : 03230217

Het begin
In het archief van het Maritiem Museum te Rotterdam wordt de bouwtekening (Lijnenplan, zonder bestek schaal 1:20) bewaard. Vandaar dat we aanwijzingen menen te hebben dat deze Klipper in 1905 in opdracht van de familie M. van Dijk te Nederhemert is gebouwd op de werf ‘De Vooruitgang’ van Johannes Boot in Alphen a/d Rijn en zeer waarschijnlijk direct is doorverkocht aan de familie J. Briaire-Krijntjes te Breda.

Herbouwd.
In 1931 werd het schip volledig herbouwd in Wintam (B). De reden hiervan is niet bekend. Vrijwel zeker is dat we vanaf die tijd spreken van een vrachtschip met 112,195 aan laadvermogen. Men vermoedt dat het schip zowel in Nederland als in Duitsland heeft gevaren.
Verder blijkt uit een overdrachtsakte dd.20 januari 1983 (Reg.Hup. nr.11 volgnummer 179, deel 5 nummer 45), dat zij op 22-02-1956 in eigendom kwam van Jan Oosterveen, schipper te Amsterdam. Haar naam was GEJA, voorzien van een salonroef en uitgerust met een 30 PK 1 cilinder kromhoutmotor (nummer 5596). Het is niet bekend welke grondstoffen zij door de jaren heen vervoerde.

Varend woonschip
Begin jaren 80 verdween het schip uit de Nederlandse binnenvaart. Zij kreeg een woonbestemming onder de naam ‘Avontuur’ en meerde af in Nijmegen. In 1994 werd het schip grondig verbouwd bij de firma ‘Van Gemert’ in Cuijk en door het bedrijf ‘Duco’ voorzien van een gereviseerde motor (DAF-DH-825-156 PK). De toenmalige eigenaren koesterden het schip als een frêle dame en doopte het tot ‘Mevrouw de Bruin’.
Sinds 2004 draagt dit motorschip de naam ‘Iris', heeft een vaste ligplaats in de Waalhaven van Nijmegen en wordt bewoond door William Peters en Jeanne Derks. Hun vaargebieden zijn: Nederland, België en Noord-Frankrijk.
Nadere informatie over de geschiedenis van deze Klipper is welkom.