Iris 1923

Iris 1923

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Fa.D. en Joh. Boot NV scheepswerf De Industrie, Alphen ad Rijn

Bouwjaar: 1923

Lengte: 3206 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 495

Diepgang : 125 cm

Kruiphoogte : 382 cm

Officiële thuishaven : Burgum

Motor : Gardner 6L3B

Vermogen van de motor : 110 PK

Bouwjaar van de motor : 1966

ENI-nummer : 03030317

De Iris is in 1923 gebouwd als motorvrachtboot type 'luxe motor' (met bouwnr. 762 en een lengte van 28,5m) onder de naam Avontuur, omdat er bij aanvang van de bouw nog geen koper was.
Tijdens de bouw komt de eerste eigenaar J.C. Heuvelman die hem registreert onder de naam "Jansje" . In 1923 wordt de naam opnieuw veranderd in "Niets Standvastig".
Er volgen nog de naamswijzigingen, "Inconstant", daarna "Lija".
In 1939 wordt het schip verlengd tot 32,06m en wordt het "Wijco", vervolgens in 1958 "Tiga".
Het schip heeft onder deze namen in Zuid Nederland hoofdzakelijk gevaren met zand en grind. Echter werd er ook stukgoederen mee vervoerd als zich de gelegenheid voordeed.
In de jaren 90 is het schip opgekocht door schipper Zandee die het schip heeft omgebouwd tot het varende woonschip zoals die nu voor u ligt. Hij heeft het de naam "Iris" gegeven er mee bedoelende dat het zijn oogappel was.

Bij de bouw van het schip was deze uitgerust met een Deutz verbrandingsmotor type AM124. In 1966 is deze vervangen door een Gardner 3LB6 welke nog steeds perfect werkt.
Het type Luxemotor is ontstaan doordat er op het achterdek een woonvertrek werd gerealiseerd. Dit betrof twee slaap vertrekjes, een woonkeukentje en een toilet. Voor die tijd erg luxe, tegenwoordig zouden wij daar niet meer inpassen.