Jacob van Berlijn 1910

Jacob van Berlijn 1910

Scheepstype: klipper

Bouwwerf: D. Boot in Gouwsluis

Bouwjaar: 1910

Lengte: 2900 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 450

Diepgang : 110 cm

Kruiphoogte : 500 cm

Officiële thuishaven : Amsterdam

Motor : DAF

Vermogen van de motor : 180 PK

Bouwjaar van de motor :

ENI-nummer : 03030525

De klipper Jacob van Berlijn heeft vele namen gekend. Onder de naam 'Familietrouw' rolde ze van de werf, de eerste eigenaar was Johannes Hers en hij vervoerde steenkool en andere goederen onder zeil van en naar Duitsland.
Na 13 jaar wordt het schip gekocht door Adrianus (Janus) Muller AJzn, hij noemt het schip 'Maria' naar zijn vrouw. De zeilen en mast worden vervangen door een 2 cilinder HMG hogedrukmotor. De afkorting van dit merk werd onder schippers vaak uitgelegd als 'Had ik er Maar Geen', ze schenen nogal gebrekkig te werken...
In 1937 wordt het schip verbouwd en verlengd, er komt een stuurhut op, een machinekamer wordt gebouwd en de Maria wordt voorzien van een lier en laadboom bij werf van der Sluijs. De hoeklijsten van deze stuurhut zijn nog zichtbaar op het achterdek en over een lengte van de achterkant zwaarden tot de mast missen klinknagels in het dek, hier is het schip waarschijnlijk verlengt.

Het schip blijft tot 1974 gemotoriseerd vracht vervoeren over de Nederlandse binnenwateren. De HMG motor wordt door Lijntje Muller (dochter van Janus) en haar man Bert Verhoeven vervangen door een General Mortors 6 cilinder diesel met 165 pk. Abraham Bruining neemt het schip over, noemt het de Mevo en vaart er tor 1974 meer rond.

Dan nemen Peter Nelissen en Constance de Graaf het schip over, zij noemen het de ‘Eben Haezer’. Zij wonen 10 jaar aan boord en maken het schip weer zeilend. De Eben Haezer heeft dan het Oosterdok in Amsterdam als thuishaven. Samen met andere historische schepen in dat dok wordt in 1984, vermoedelijk aan boord van dit schip, de Vereniging Museumhaven Amsterdam opgericht.

In 1985 neemt Pim van Leeuwen het schip over die de Eben Haezer als charterschip wilt gaan verhuren. Dit valt hem nog niet mee en de Duitse leraar scheikunde en natuurkunde, Bernd Preller, schiet Pim te hulp.

Uiteindelijk neemt Bernd het schip over en geeft het de naam ‘Jacob van Berlijn’, vernoemd naar zijn zoon en zijn eigen geboorteplaats. Hij vaart ermee op het Wad en Ijsselmeer met gasten tot hij in 2010 het schip neerlegt in Berlijn om erop te wonen. In 2014 neemt de familie Hintzen-Kriek het schip over, zij varen het schip van Berlijn naar Amsterdam om er vakantie op te vieren met famillie en vrienden. Nu hebben Daan en Merel hen opgevolgd. Zij zijn zoveel mogelijk aan boord om het schip zeilend en de geschiedenis levend te houden.