Jan 1960

Jan 1960

Scheepstype: kotter

Bouwwerf: Papendrecht

Bouwjaar: 1960

Lengte: 1499 cm

Diepgang : 130 cm

Breedte : 420 cm

Kruiphoogte : 270 cm

Officiële thuishaven : Meppel

Motor : Ford Lehman

Bouwjaar van de motor : 2018

Vermogen van de motor : 100 PK

ENI-nummer : HN3868

   

Eurokotter JAN

Dit schip is gebouwd in 1960 en oorspronkelijk als directievaartuig voor de Deltawerken ingezet, voorzien van een DAF DD575 motor. Het open vaartuig was voornamelijk bedoeld voor het vervoer van baggerwerk- en kraanpersoneel, maar werd in de loop der jaren ook als manusje van alles ingezet o.a. als loodsboot en werkschip voor duw- en trekwerk tijdens het verplaatsen van vaartuigen, materialen en woonarken. De werkzaamheden in die periode vonden voornamelijk plaats rond het Veerse Gat. Het Veerse Gat was een zeegat in Zeeland, tussen Noord-Beveland en Walcheren. Het werd in 1961 in het kader van de Deltawerken afgesloten door de Veerse Gatdam. Hiermee ontstond het Veerse Meer. Tot 1961 was het Veerse Gat de toegang tot de (vissers)haven van Veere. Sindsdien is deze haven alleen nog te bereiken via een sluis en heeft ze haar betekenis als vissershaven verloren.
De Deltawerken zijn gebouwd om ons land te beschermen tegen hoogwater vanuit de Noordzee. Een groot deel van Nederland ligt immers onder de zeespiegel. Ook vindt het water via de vele grote rivieren door ons land hun weg naar zee. Dit maakt Nederland een typisch deltagebied. Door het vele water en de lage ligging is Nederland kwetsbaar voor overstromingen. Bescherming tegen hoogwater is daarom van levensbelang voor de veiligheid van miljoenen Nederlanders en onze economie. De Deltawerken hebben uiteraard geleid tot aanpassingen aan de oorspronkelijk natuur. Maar ze hebben ook gezorgd voor de aanleg van nieuwe natuur- en recreatiegebieden zoals bij het Veerse Meer.

Van de oorspronkelijke uitvoering van het schip is helaas geen beeldmateriaal meer beschikbaar.

Na faillissement van de werfeigenaar is het schip in 1990 verkocht en is het casco door de toenmalige eigenaar omgebouwd voor recreatiedoeleinden. De meetbrief voor motorschip Lima Bravo is dan 1991 officieel toegekend. Het schip werd voorzien van houten opbouw en een 6 cilinder Ford Lehman 160pk turbo.

Ik ben eigenaar sinds 2008. Behalve enig achterstallig onderhoud en vernieuwing van de elektrische installatie hoefde weinig aan het schip te gebeuren. De huidige stalen opbouw dateert van 2013. Deze grondige verbouwing resulteerde uiteindelijk in zijn huidige uiterlijk maar ook vooral in een zeer comfortabel woonschip. In 2017 is opnieuw een Ford Lehman 160pk 6 cilinder geplaatst. Het vaargebied betreft hoofdzakelijk Nederland, België en Duitsland. De vaarsnelheid van de Jan is 18 km.