Jannetje UK 120 1909

Jannetje UK 120 1909

Scheepstype: kotter

Bouwwerf: onbekend

Bouwjaar: 1909

Lengte: 1435 cm

Diepgang : 170 cm

Breedte : 350 cm

Kruiphoogte : 1000 cm

Officiële thuishaven : Rotterdam

Motor : DAF 575

Bouwjaar van de motor : 1964

Vermogen van de motor : 98 PK

ENI-nummer : NA

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Oliescheepje
De Jannetje werd in 1909 gebouwd als een oliescheepje voor de Nederlandse rivieren. In de machinekamer werd een Kromhout motor geplaatst.

Vissersschip
Na de oorlog was er veel vis maar een tekort aan vissersschepen. Jannetje werd in 1947 omgebouwd tot viskotter (de UK120) bij Leenmans scheepswerf in Zwolle en Gerrit Post werd de eigenaar. Hij noemde haar Janneke, naar zijn dochter. De Urker IJsselmeerkotter viste op paling en snoekbaars. Af en toe gingen ze bij IJmuiden de zee op. Tot 1958 werd het beroepsmatig gebruikt, maar ze bleef nog tot 1977 in bezit van Gerrit Post. Het piepkleine vooronder werd wel als gebruikt als mancave voor Gerrit en zijn vrienden, soms werd ze verhuurd met stuurman.

Spookschip
Zo werd ze ooit onder het mom van enkele dagen sportvissen gehuurd dooreen stel 'vissers' die uiteindelijk sigarettensmokkelaars bleken te zijn. De stuurman ging van boord bij de sluizen van Kornwerderzand toen hij het plan doorkreeg, maar een matroos een jongen van net geen 18 werd gedwongen het schip naar Duitsland te varen. Janneke kwam in Bremerhaven aan de ketting te liggen. Gerrit Post dacht al dat hij haar kwijt was, tot ze maanden later als een spookschip in de nacht opdook, recht op de kade van Urk af voer en er een gat in ramde. No living soul on board...

Sloopassistentie
Een andere keer trok Gerrit met de Janneke het oude rieten dak van een gesloopt huis aan de haven het IJsselmeer op, sleepte het kilometers mee uit de kust en stak de berg riet met de nodige gasolie in de fik. Het brandende gevaarte werd tot in Enkhuizen gezien. De toegesnelde waterpolitie en blusboot waren ‘not amused’.

Kunstschilder
Vanaf 1977 waren er verschillende eigenaren, tot Marja Zomer de UK 120 in 2002 kocht. Het schip was toen niet veel meer dan een casco en de Kromhout was vervangen door een DAF 575. Nu woont en werkt Zomer op het schip en vaart ermee door Nederland. Marja Zomer is kunstschilder. Het waterleven is één grote inspiratie. Kijk vooral op marjazomer.nl